Laten we samen jouw pedagogisch didactisch handelen onder de loep nemen en teruggaan naar de basis!
Loop je vast in je pedagogisch didactisch handelen?
We weten dat de band met leerlingen belangrijk is, maar wat doe je om die band op te bouwen? En werkt dat (voor jou)? En die ongemotiveerde leerlingen, is dat gewoon deze generatie? Of kunnen we, door de motivatietheorie nog eens goed te bestuderen heel praktisch en gericht aan de slag om die motivatie op te krikken? Spoiler: JA! Dat kan. Je kunt iedere les hele praktische stappen zetten om je leerlingen meer te motiveren.
Maar ook: welke regels hanteer jij in de klas? En waarom specifiek die regels? Wat levert het je op? En hoe heb je die regels met je leerlingen gedeeld? Hoe vaak zeg jij ‘dit is de laatste waarschuwing’ en hoe vaak komt er dan toch nog een waarschuwing? En hoe ver gaan jouw leerlingen over jouw grenzen en wat is jouw aandeel hierin? Again, spoiler: vaak meer dan je denkt!
Ben jij klaar om jouw pedagogisch didactisch handelen onder de loep te nemen?
- Wil je meer energie overhouden aan het einde van de dag?
- Wil je de regie in handen hebben en houden?
- Wil je een leerklimaat neerzet waarin leerlingen en studenten ook daadwerkelijk tot leren komen?
- Wil je gedrag niet persoonlijk opvatten en vanuit een meer professionele manier kunnen reageren op dit gedrag?
- Wil je duidelijke en concrete grenzen neerzetten en deze grenzen ook consequent bewaken, waardoor je minder brandjes hoeft te blussen?
- Wil je weer plezier krijgen in je werk en dit ook kunnen overdragen op je leerlingen?
Hoe ziet de training eruit en wat krijg je?
Er is plek voor maximaal 12 personen (mocht er meer animo zijn, dan kan ik eventueel een tweede groep starten) en gaat door bij minimaal 8 personen.
8 online sessie van 1.5 uur waarin ik de theorie met je deel en koppel aan de praktijk, je veel voorbeelden krijgt, waarin we aan de slag gaan met een casus (eventueel een situatie vanuit de groep) en waarin je actief aan de slag gaat met het kritische bekijken van jou handelen en het aanscherpen van jouw pedagogisch didactisch handelen.
De bijeenkomsten zijn op dinsdagavonden van 19.30 uur tot 21.00 uur.
De bijeenkomsten vinden plaats tussen november 2024 (na de herfstvakantie) en februari 2025. Zo heb je voldoende tijd om de tips en praktische adviezen ook in jouw eigen les praktijk toe te passen en in een volgende bijeenkomst weer te evalueren. Exacte data volgen zo snel mogelijk!
Toegang tot drie online cursussen: Klassenmanagement – De basis, Didactiek – De basis en Gedrag is geen dealbreaker.
Toegang tot een online (leer)omgeving, waar je ook tussen de bijeenkomsten door je vragen kunt stellen of je successen kunt vragen.
Een set van 6 Lerarenwaaiers!
Wat gaan we doen?
In de eerste bijeenkomst leren we elkaar kennen en zullen we inzoomen op de situatie zoals deze nu is. Waar loop je tegenaan, welke uitdagingen heb je, hoe zou je willen dat het ging en wat zijn jouw doelen voor deze training? Het is fijn om elkaars verhalen te horen: je bent niet de enige en alleen dit geeft al meer rust.
In bijeenkomst twee zoomen we in op de Theory of mindset. Wat is een mindset en hoe heeft dit invloed op jouw handelen (in de klas)? Maar vooral gaan we ontdekken wat het ons oplevert als we onze mindset kunnen veranderen! Je gaat met een praktische opdracht je volgende les in.
We weten allemaal: zonder relatie geen prestatie. En dus beginnen we hier. Maar zo’n band op bouwen is ook wel makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe bouw je nou aan een goede relatie met je leerlingen? En wanneer is die relatie dan goed? Zeker als je een vakdocent bent en dus een van de vele docenten die leerlingen of studenten zien, dan kan dit een uitdaging zijn! In deze bijeenkomst gaan we in op die band met je leerlingen. Hoe bouw je hem op, wat is er nodig (en wat is er helemaal niet nodig!) om een goede band op te bouwen? Leg jij je lat misschien te hoog (of juist te laag?). Uiteraard geef ik je praktische tips om in de hectiek van de dag te werken aan die band en ieder moment te benutten om die band te verstevigen.
Kinderen en pubers hebben grenzen nodig. Als ze deze niet hebben, dan weten ze simpelweg niet goed wanneer ze moeten stoppen. Regels worden soms negatief geïnterpreteerd. Logisch, uiteindelijk leg je met regels iets op. En toch zul je er niet volledig onderuit komen. In deze bijeenkomst hebben we het over regels en over hoe je deze op een goede manier kunt inzetten. Want, waarom houden leerlingen zich niet aan jouw regels? Behalve over regels hebben we het in deze bijeenkomst ook over afspraken, want is het maken van afspraken niet veel krachtiger? En hoe pak je dat dan weer aan? We sluiten de bijeenkomst af met de overweging: wanneer zijn regels nodig en wanneer gebruik je afspraken?
Je hebt je regels en je hebt afspraken gemaakt met leerlingen. De grenzen lijken duidelijk. En toch gaan leerlingen dagelijks over jouw grenzen heen. Doe jij iets fout? En zo ja, wat dan? In deze bijeenkomst hebben we het over het bewaken van jouw grenzen en gaan we in het bijzonder werken aan de escalatieladder. Na deze bijeenkomst heb jij duidelijk hoe je jouw grenzen bewaakt met een goed onderbouwt stappenplan.
Zijn jouw leerlingen of studenten ‘gewoon’ ongemotiveerd? Of is er meer aan de hand? Om hier antwoord op te geven duiken we in de motivatietheorie. We zoomen in op de drie basiscomponenten van motivatie. Welke componenten zijn dit, hoe hebben ze effect op motivatie en wat kan jij (heel praktisch) doen om aan deze basis componenten tegemoet te komen? Je leert dat je bij motivatieproblemen weldegelijk praktische stappen kunt zetten om te onderzoeken of je verandering kunt aanbrengen aan die motivatieproblemen.
In deze bijeenkomst hebben we het over de (belangrijke) rol van jouw communicatieve vaardigheden en hoe deze direct effect hebben op jouw leerlingen/studenten. We hebben het over communicatie (zowel verbaal als non-verbaal), maar we hebben het ook over de waarde van positieve bekrachtiging en humor en het soms laten schieten van conflicten (pick your battles). Allemaal praktische tips die niet alleen jouw leerlingen gunstig stemmen, maar ook jouzelf veel lucht kunnen geven en energie opleveren.
In de afgelopen weken ben je teruggegaan naar de tekentafel. Je hebt de basis van jouw pedagogisch didactische vaardigheden kritisch onder de loep genomen en geleerd dat je sommige zaken ook anders kun aanpakken. Je hebt praktische tips en opdrachten gekregen om mee te oefenen in de praktijk. Tijdens deze bijeenkomst kijken we terug op de afgelopen weken en de groei die je hebt doorgemaakt. Is je situatie nu anders dan jouw situatie tijdens bijeenkomst één? We evalueren onze ontwikkeling, stellen de laatste vragen en ronden de training af.