Over Marjolein Mantelaers
In 2011 was ik werkzaam als pedagoog binnen de gehandicapten- en jeugdzorg. Een baan waarin ik al veel van de tijdens mijn studie Orthopedagogiek opgedane kennis kwijt kon, maar waar ik me niet helemaal op mijn plek voelde. Als dochter van een docente Engels/Onderwijsmanager in het mbo was ik altijd vastberaden om het onderwijs NIET in te gaan. Ik wist namelijk dat dit beroep veel van mensen vraagt en met een gezin met op dat moment drie jonge kinderen zag ik niet in hoe ik dat zou moete combineren. Toch kroop het bloed waar het niet gaan kan en zette ik dat jaar mijn eerste stappen binnen het onderwijs. Ik begon te werken als extern stagebegeleider in het mbo.
Al snel merkte ik dat ik meer wilde. Ik ging op zoek naar een passende manier om toch het onderwijs in te kunnen. Dat leverde nogal wat zoekresultaten op en vooral heel veel onduidelijkheid. Ik besloot mijn eigen weg te bewandelen. Ik liep een middelbare school in de buurt binnen en vroeg of ik een paar keer mocht meelopen om me te oriënteren. Dat mocht en vanaf dat moment liep ik iedere maandag mee met een docent Nederlands. Binnen een paar weken gaf ik mijn eerste les en aan het einde van het schooljaar kreeg ik een baan aangeboden. Ik begon met de opleiding en merkte al snel dat ik in de praktijk sneller leerde dan tijdens de opleiding.
In 2014 was ik officieel zij-instromer, al volgde ik geen zij-instroomtraject. Ik studeerde voltijd, werkte drie dagen per week, zorgde voor mijn gezin en raakte zwanger van nummer vier. Niet de meest makkelijke route, maar het lukte me om mijn studie af te ronden.
Nog voor ik de officiële uitslag van mijn afstuderen binnen had begon ik met een master Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit. Ik wilde meer weten over leren en onderwijs en ik wilde me verder verdiepen en specialiseren in zij-instromen en starten in het onderwijs. Tijdens mijn master raakte ik zwanger en beviel ik van zoon nummer vijf en schreef ik mijn boek Opeens weet je het… Je wordt leraar!, waarmee ik een praktische leidraad heb neergezet voor iedereen die wil starten of zij-instromen in het onderwijs.
In 2022 studeerde ik af als onderwijswetenschapper en begon direct aan een promotieonderzoek. Dit onderzoek is momenteel in volle gang en hierbij richt ik mij ook nu op zij-instromen in het onderwijs. Ik hoop mijn onderzoek in 2026 af te ronden.
In de tussentijd heb ik niet stil gezeten. Vanuit mijn eigen ervaring heb ik in 2023 De Lerarenwaaier gelanceerd. Praktische (maar op literatuur gebaseerde) onderwijstips voor in je tas!
Voor de komende tijd staan er ook nieuwe plannen op de agenda. Zo zullen de eerste Lerarentoolboxen in 2024 gelanceerd worden, zullen er twee nieuwe Lerarenwaaiers uitkomen en wordt Docentenleven.nl steeds verder uitgebreid tot DE plek waar jij als startende leraar/zij-instromer de informatie vindt die je zoekt!
Leuke weetjes:
In 2020 werd ik genomineerd voor Leraar van het jaar 2021. Ik schopte het tot de laatste 10 genomineerden van dat jaar in de categorie voortgezet onderwijs. Ook werd ik in 2021 genomineerd voor de Viva 400 lijst in de categorie Zorg&Onderwijs
Over Docentenleven.nl
Toen ik in 2014 officieel als zij-instromer in het onderwijs begon, liep ik tegen allerlei obstakels aan. Ik moest vrijwel alles zelf uitzoeken, de begeleiding was niet op orde, de theorie vanuit de opleiding sloot slecht aan op de praktijk binnen mijn onderwijsbaan, collega’s hadden het druk, ik had het druk en ik wist niet hoe ik hier verandering in kon aanbrengen.
En hoewel ik van huis uit pedagoog was, merkte ik dat het voor de klas staan, orde houden, goed omgaan met gedrag en groepsvorming een flinke uitdaging was! Contact met ouders en het belang hiervan was voor mij ronduit nieuw. Ik had geen idee hoe ik dat het beste kon aanpakken. Lessen voorbereiden, planningen maken, werkvormen uitzoeken en op een goede manier toepassen. Alles was nieuw en vrijwel alles moest ik zelf uitzoeken. Op internet vond ik weinig tot geen informatie. Op meerdere moment heb ik serieus overwogen om te stoppen met mijn opleiding en terug te gaan naar mijn ouder baan.
Uiteindelijk besloot ik in plaats van te stoppen, mijn eigen ervaringen te delen in een blog. Dat was het begin van Docentenleven.nl: een plek waar ik mijn eigen ervaringen (en frustraties) kwijt kon en wie weet had een ander er ook nog wat aan? In het begin was het niet veel meer dan dit, ik had het immers druk zat met andere zaken. Maar steeds meer werd Docentenleven.nl niet alleen een manier om te delen, maar ook om te helpen. Ik werd gevraagd om te komen spreken en trainen.
Daardoor werd Docentenleven.nl meer een informatiepagina over wat ik kon doen om startende leraren en hun scholen/opleidingen te ondersteunen.
De tips van Docentenleven.nl hebben altijd op deze pagina gestaan en met de komst van Marjolein Mantelaers Onderwijs & Advies, De Lerarenwaaier en De Lerarentoolbox staat voor 2024 op de planning om van Docentenleven.nl weer een plek te maken waar jij, startende leraar/zij-instromer/schoolopleider of coach, weer de tips kunt vinden waar je naar op zoek bent!