Startende leraren begeleiden in vakblad Beter Begeleiden van LBBO.

Voor het vakblad Beter Begeleiden van de LBBO schreef ik een artikel van 1000 woorden over het begeleiden van startende leraren. 

Dit artikel is in januari 2024 verschenen in Beter Begeleiden, een uitgave van de LBBO (http://www.lbbo.nl).

 

Zeven tips voor lessen over explosieve onderwerpen in Het Onderwijsblad.

Voor Het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond werd ik gevraagd om mijn tips en ervaringen te delen over lesgeven met, na en/of rondom heftige gebeurtenissen in de wereld.

Lees het artikel hier.


Topboek in vakblad Beter Begeleiden van LBBO.

Voor het vakblad Beter Begeleiden werd ik gevraagd naar welk boek voor mij erg belangrijk is geweest in mijn werkende leven. In dit stuk vertel ik wel boek dit is en waarom.

Dit artikel is in januari 2024 verschenen in Beter Begeleiden, een uitgave van de LBBO (http://www.lbbo.nl).

Tool/Morgen gebruiken. De Lerarenwaaier.

In het magazine Van 12 tot 18 werd ruim aandacht besteed aan De Lerarenwaaiers. Een fijne tool voor startende leraren om in te zetten als zelfcoachingtool, maar ook voor begeleiders van startende leraren, zij-instromers en stagiaires in het onderwijs. In kleine stapjes werken aan grote doelen. Lees het stuk via deze link!

Opiniestuk: Had ik het maar geweten, dan had ik het ander gedaan.

Voor het onderwijsblad schreef ik een opiniestuk over zij-instromers in het onderwijs en de reden waarom zij (in mijn ogen) te vaak en te vroeg stoppen met de studie of het werken in het onderwijs.

Basis voor dit stuk is mijn boek Opeens weet je het… Je wordt leraar!

Het onderwijsblad: Spelenderwijs Nederlands leren

Over hoe ik het maken van spellen graag inzet tijdens mijn lessen. Niet alleen om de stof te behandelen, maar ook om een betere band met de leerlingen te krijgen en hen belangrijke vaardigheden bij te brengen. Denk aan samenwerken, onderzoeken, samenvatten en meer.

Over studeren in tijden van Corona

Toen we allemaal thuis kwamen te zitten en ook onze kinderen niet meer naar school gingen moesten we improviseren. In dit stuk vertel ik over hoe ik dit toen deed en wat wel en niet lukte.
Je vindt het artikel op de website van de Open Universiteit.

Opiniestuk: Had ik het maar geweten, dan had ik het ander gedaan.

Lisanne van Sadelhoff vroeg mij naar mijn ervaringen als startende docent en hoe mij dit heeft gevormd. Ook geef ik mijn mening over hoe starters zouden moeten worden begeleid en wat nodig is om starten in het onderwijs succesvol te maken.

Het onderwijsblad: Spelenderwijs Nederlands leren

In dit  stuk vertel ik over mijn leven met vier kinderen en man, mijn werk als docent en mijn bedrijf. En over hoe je alle ballen in de lucht kunt houden!
Je vindt dit artikel in het universiteitsblad van de Open Universiteit.