Trainingen voor startende docenten

Startende leraren die net van de opleiding afkomen, staan pas aan het begin van hun carrière. Het is net als met autorijden, theoretisch gezien weet je hoe het moet, maar dan komt de praktijk. Het is helemaal niet gek dat startende leraren soms vastlopen of niet meer weten hoe ze bepaalde situaties aan moeten pakken. 

Een helpende hand van een ervaren leraar is dan heel prettig. Helaas is er niet altijd voldoende tijd en ruimte voor ervaren leraren om hun startende collega’s te helpen en dingen uit te leggen. Sommige vraagstukken vragen ook meer dan een uitleg. Er zijn handvatten nodig of meekijken is gewenst. 

Met Docentenleven geef ik al geruime tijd trainingen aan startende leraren, zowel online als fysiek. Extra theorie, praktische handvatten en de mogelijkheid om mee te kijken in de praktijk en feedback te geven waar nodig. In mijn beleving is het heel belangrijk om hulpvragen van startende docenten serieus te nemen. 

Ten eerste is het niet altijd makkelijk om hulp te vragen. Veel startende leraren denken dat ze, omdat ze inmiddels bevoegd zijn, alles al moeten weten. Dat is natuurlijk niet het geval, dus als een startende leraar het aandurft om hulp te vragen, moet deze hulp ook komen. Daarnaast ben ik van mening dat startende leraren de theorie kennen, maar dat de praktijk een stuk weerbarstiger is. En maar al te vaak blijkt dat een lerarenopleiding niet praktisch genoeg is geweest om deze soms pittige situaties aan te kunnen.

Thema’s
Regelmatig krijg ik vragen van startende leraren over de volgende onderwerpen:

  • Het voorbereiden van lessen
    Hoe lang ben je ermee bezig? Hoe pak je dit goed aan? Hoe maak je goede planningen voor een jaar of periode? Waar begin ik en waar eindig ik? Het voorbereiden duurt zo lang, hoe kan ik goede lessen voorbereiden in minder tijd?
  • Het invullen van de lessen
    Hoe blijf ik binnen de tijd? Wat doe ik als ik tijd over heb? Wat doe ik als ik tijd tekort heb? Hoe houd ik mijn leerlingen gemotiveerd? Hoe zorg ik dat mijn leerlingen actief aan de slag gaan? Hoe kan ICT mij hierbij helpen?
  • Didactiek
    Hoe zorg ik dat alle leerlingen iets leren? Hoe kan ik differentiëren? Hoe betrek ik mijn leerlingen actief bij de les?
  • Klassenmanagement
    Hoe zorg ik dat mijn klas een groep wordt? Waarom luistert deze klas niet naar mij? Waarom doen ze niet wat ik zeg? Hoe krijg ik een klas stil? Wanneer is mijn grens bereikt?

Dit zijn zomaar wat onderwerpen en bijbehorende vragen die ik bijna dagelijks in mijn mailbox ontvang. Het is heel goed mogelijk dat binnen uw team starters zitten die ook dagelijks met deze vragen worstelen. Zij zijn mogelijk gebaat bij een training op een van deze onderwerpen of een training die een combinatie van deze onderwerpen bevat. 

Meer informatie?
Stuur een e-mail naar info@docentenleven.nl of vul het informatieformulier onderaan deze pagina in.

Trainingen voor ervaren docententeams

Ook ervaren docententeams zijn soms toe aan een nieuwe uitdaging. Of er worden nieuwe onderwijselementen ingevoerd waarbij enige scholing gewenst is. Ook voor deze doelgroep ontwerp ik graag een training op maat. Denk hierbij aan onderwerpen als:

  • Digitalisering
    Het toepassen van online tools tijdens de lessen. Of gaat u binnenkort werken met devices in de klas of een combinatie hiervan. 
  • (online) didactiekGaat u meer online lesgeven en bent u op zoek naar praktische handvatten voor uw team? Ik vertel u graag hoe online lessen motiverend en interessant kunnen zijn en blijven!
  • Differentiatie
    Bent u op zoek naar praktische handvatten om uw team beter te laten differentiëren tijdens lessen? Of misschien bent u op zoek naar een meer digitale didactiek die docenten in staat stellen om in de klas te differentiëren (denk hierbij aan Flipping the classroom). Ik deel graag mijn visie en tips!
  • Onderzoekend leren
    Werken in groepjes, samen een spel bedenken, expert leerlingen. Allemaal begrippen die ik gebruik als ik het heb over onderzoekend leren. Minder vertellen in de klas en leerlingen meer zelf laten uitzoeken. In groepjes werken of in duo’s. Resultaten presenteren door te spreken of te schrijven. Er zijn veel manieren om leerlingen actief aan het werk te zetten. Ik deel graag mijn visie en tips op onderzoekend leren.

Meer informatie?
Stuur een e-mail naar info@docentenleven.nl of vul het informatieformulier onderaan deze pagina in.

Impressie van de onderwerpen

Ervaringen van deelnemers

Je was duidelijk, de presentatie goed opgebouwd en op ons team toegesneden. Ik ben hier tevreden over en hoop dat iedereen nu gemotiveerd is hier donderdag mee aan de slag te gaan – en daardoor de activerende werkvormen ook vaker zal gebruiken. Wat ik ook goed vond was dat je niet alleen digitale werkvormen noemde. Het is zo makkelijk om leerlingen te activeren, als je maar weet hoe en er dan ook aan denkt om het toe te passen.

Silke, ROC van Twente

‘’ Ondanks dat het onderwijs niet mijn voorkeur
heeft vond ik het verhaal van Marjolein het meest
inspirerend. Ze was duidelijk eerlijk en oprecht
enthousiast.’’

Deelnemer deepdive, De Buitenboordmotor

‘’ De sessie gaf een reëel beeld wat fijn is. Ook gaf
het een duidelijk beeld van de werkzaamheden.’’

Deelnemer deepdive, De Buitenboordmotor

Vrijblijvend informatie aanvragen

Bedankt voor je bericht, deze is in goede orde ontvangen. We nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Er is iets misgegaan, probeer het opnieuw.