Hoe vul ik een blokuur in? Een vaak gestelde vraag en ik snap het! In het voortgezet onderwijs zijn we gewend om na ieder lesuur weer een nieuwe klas voor ons te hebben. En de leerlingen zijn het ook gewend om ieder uur weer een nieuwe docent te zien. Om dan ‘ineens’ twee lesuren achter elkaar in te vullen, dat kan voelen als een uitdaging.
Veel blokuren
Door mijn uren en werkdagen heb ik zelf vrij veel blokuren en heel eerlijk? Ik vind het ontzettend fijn. Belangrijkste reden hiervoor is dat ik in een blokuur meer kan doen dan in losse lessen. Hoewel je dezelfde hoeveelheid tijd hebt, gaat er in een losse les toch vaak tijd ‘verloren’ aan het opstarten en afronden. Tijdens een blokuur doe je dat eigenlijk maar één keer. Daardoor houd je toch flink wat tijd over. Blokuren geven mij ook de gelegenheid om dieper op de stof in te gaan, stof aan elkaar te koppelen en wat uitgebreidere werkvormen en opdrachten uit te voeren.
Tips voor de invulling van een blokuur
Heb jij toch wat moeite met de invulling van een blokuur? Dan heb ik hier een aantal tips die je misschien helpen.
- Pauze
Ja, de eerste tips is inderdaad: pauze! Zorg voor een korte pauze tussen de twee lessen. Ik kies er zelf meestal voor om dit te doen op het moment dat de bel gaat en ze normaal gesproken naar een volgende les zouden lopen. Ze krijgen van mij zo’n drie minuten pauze. Ze mogen even de gang oplopen, naar de wc gaan, hun waterfles vullen, maar niet naar de kantine, naar buiten of uitgebreid een boterham eten. Het is echt even een pauze om de concentratieboog weer even te resetten. - Duidelijkheid
Een blokuur is voor jou misschien lang, voor pubers is het een oneindige hoeveelheid aan tijd die ze kwijt zijn aan jouw vak (en het hangt er maar helemaal vanaf hoe leuk ze jouw vak vinden ;)). Die zee van tijd voelt vaak nogal ongrijpbaar voor pubers (ja, ik weet dat we het hebben over maximaal twee uur, maar we hebben het óók over pubers). Zorg daarom voor structuur in je les. En deel deze structuur ook! Wat ga je doen? Hoe lang ga je erover doen? En waar zit de pauze (is ie weer!). Hoe beter leerlingen weten wat ze kunnen verwachten, hoe minder onrust ze voelen. - Actieve invulling
Een langere les geeft gelegenheid tot andere invulling van de les en dat is vooral heel leuk (vind ik). Je kunt aan kleine projectjes gaan werken, aan wat meer creatieve opdrachten of in groepjes (duurt toch vaak wat langer dan individueel werken). Ga tijdens een blokuur op onderzoek uit! Laat leerlingen zelf bepaalde onderdelen van de lesstof onderzoeken, analyseren en/of verwerken. Er zijn verschillende uitwerkingen denkbaar. Een infographic is vaak een hele leuke manier om lesstof in te verwerken. Maar het is ook leuk om samen met leerlingen een quiz te maken of een spel te ontwikkelen. Er zijn voldoende werkvormen waarmee je lekker actief kunt zijn.
Opeens weet je het…
Je wordt leraar! In dit boek beschrijf ik precies welke keuzes je moet maken, welke zaken je moet overwegen, welke opties je hebt en waar die opties je brengen. Met recht een praktische leidraad om jezelf te dirigeren naar een omscholingstraject dat zo goed mogelijk bij jou past!
Of bekijk de website van De Lerarenwaaier! Er zijn inmiddels zes Lerarenwaaiers: Klassenmanagement, Werkvormen, Het mentoraat en Differentiatie, Coaching en Intervisie en Omgaan met Gedrag. De Lerarenwaaiers, ieder met een eigen kleur, helpen je met praktische tips voor jouw onderwijs. En je stopt ze zo in je tas!
Wil je meer leren over klassenmanagement? Bekijk dan eens de online cursus Klassenmanagement – De Basis. Hierin neem ik je stap voor stap mee en ga je aan de slag om jouw klassenmanagement een flinke boost te geven. Onderzoek wat bij jou past en hoe je jouw lessen zodanig kunt vormgeven dat je helemaal jezelf bent en blijft en tegelijkertijd een veilig leerklimaat neer kunt zetten!
Wil jij nog meer tips voor de opbouw van jouw lessen en het toepassen van werkvormen? Bekijk dan eens de online cursus Lesopbouw en Activerende werkvormen.
Deze cursus neemt je mee in het opbouwen van zinvolle lessen waarmee je je leerlingen en studenten ook echt aan het leren brengt én houdt!