Ook ik ben ooit begonnen als startende leraar. En ook ik heb heel veel lesbezoeken gehad. Voor mijn studie. Als starter op de verschillende scholen waartussen ik in het begin hopte. En in die tijd kreeg ik heel veel tips. Een deel van die tips heb ik vriendelijk aangenomen en vervolgens naast me neergelegd. Een ander deel heb ik met beide handen aangegrepen en ben ik niet meer vergeten. Die pas ik nog altijd toe. Een van die tips is ‘de twee minuten regel’.
Een regel van wie?
Even voor de duidelijkheid, dit is niet een of ander door een onderzoek onderbouwde tip. Dit is een tip die ik kreeg van iemand die al jaren in het onderwijs werkte en ook al jaren werkte met leerlingen die bestempeld werden als ‘lastig’. Ik noem het de ‘twee minuten regel’, maar dat is meer voor dit artikel. Om duidelijk te zijn in wat ik bedoel. Maar het is dus niet een officiële regel die je perse terugvindt in de boeken. Wel is het een tip waar ik echt heel veel aan gehad heb. En ik gebruik hem dus nog altijd!
Wat er gebeurde
Ik kreeg de tip tijdens een les aan een hele drukke klas met zogenoemde ‘moeilijke’ kinderen. Het was rumoerig, het was luidruchtig en ik wilde de les starten. Nu is het zo dat ik, tot mijn vreugde, de beschikking heb over een harde en duidelijke ‘docentenstem’. Als ik een les wil beginnen, dan weet iedereen dit zullen we maar zeggen. Je ziet mij niet direct over het hoofd. En dat had ik ook als startende leraar. Mijn moeder heeft het ook, dus ik heb het niet van een vreemde. Met zo’n stem heb je natuurlijk al een heel punt gewonnen in tegenstelling tot mensen met een zachte en hele lieve stem. Die moeten veel harder hun best doen om überhaupt over een drukke groep heen te komen.
Tijdens deze specifiek les begon ik vol goede moed aan mijn beoordelingsles. Altijd een beetje spannend, maar je zit er toch ook al gauw gewoon weer in. Ik vroeg de aandacht (keel schrapen, leerlingen benoemen die het al goed deden etc.) en kreeg hem (deels). Ik gaf een opdracht: ‘allemaal even gaan zitten.’ en….. ga direct nog een opdracht (tassen op de grond) en nog een (boeken uit je tas) en weer een (telefoon weg). En zo ging ik eigenlijk maar door. Ik merkte het zelf niet zo, maar mijn beoordelaar wel!
Het nagesprek
Mijn les verliep best aardig. Zeker gezien het feit dat ik niet de makkelijkste groep had. De leerlingen waren aan het werk (of het leerrendement al echt hoog was, dat durf ik niet te zeggen), ze waren delen van de les geconcentreerd, stelden vragen en nou ja… ze gunden het mij om een goede beoordeling te krijgen zullen we maar zeggen.
Dit alles werd ook bevestigd door de beoordelaar. Maar er was hem ook iets opgevallen! En dat had te maken met het (te) snel opdrachten geven. Zijn tip: de twee minuten regel.
Het principe
Het principe is simpel. Leerlingen kunnen niet altijd zo snel schakelen als jij zou willen. Ze zijn met andere dingen bezig en moeten soms even nadenken. Die tijd hebben ze dan ook nodig. Door een opdracht te geven, maar geen tijd om deze uit te voeren, loop je de kans dat leerlingen niet meer snappen wat er van ze verwacht wordt. Ze raken geïrriteerd of (nog) druk(ker). Het kan dan lijken alsof ze niet willen luisteren, maar in feite levert te veel opdrachten gewoon kortsluiting op.
Veel beter is het om een pauze tussen je opdrachten te laten. Dus: ‘Ga allemaal even zitten…’ pauze. Iedereen loopt langzaam naar zijn tafel. Ondertussen kijk je ze aan, je beloont goed gedrag etc. Heel vaak merk je dat de tassen dan al vanzelf op de grond gaan en de boeken open. Maar als je een klas hebt die dat niet doet, dan geef je na een minuut of twee de volgende opdracht: ‘Open nu je boek op bladzijde…’. Door de rust die jij uitstraalt, raken leerlingen ook rustig en eerder geneigd om aan de slag te gaan. Op die manier zorg je voor een rustige start van je les.
Word een kei in klassenmanagement door te starten bij de basis!
De grootste groei die je kunt doormaken ligt bij het opbouwen van een stevige band met je leerlingen en het neerzetten van een veilig leerklimaat.
Met de Cursus Klassenmanagement vul jij je rugzak met praktische kennis, tips, trucs en ervaringen. Daarnaast krijg je opdrachten die je direct kunt toepassen in de praktijk. Ik daag je uit om nieuwe dingen te proberen en de tips uit te proberen, ze bij te schaven of eventueel weer uit je rugzak te halen.
Kortom: ik daag je uit om op zoek te gaan naar jouw professionele zelf en de leraar te worden die jij bent!
O, wat interessant. Hier loop ik ook echt tegenaan! Ga het morgen gelijk testen!