Inmiddels zijn ze op veel scholen aanwezig: laptops. De één vindt het een zegen, de ander vindt het verschrikkelijk. Feit blijft dat ze, net als telefoons in de klas, vragen om extra tijd en energie als het gaat om klassenmanagement. In dit artikel deel ik een aantal tips om klassenmanagement met laptops in de klas soepel te laten verlopen:
Tijdens de uitleg
Ook wij hebben laptops in de klas en we werken er steeds meer op. Voor mijn vak is het zelfs noodzakelijk dat leerlingen hun laptop mee hebben, veel opdrachten worden (deels) op de laptop gemaakt. Dat heeft voordelen, want doordat leerlingen online hun opdrachten maken krijg ik op een hele makkelijke manier heel veel informatie binnen waarmee ik weer aan de slag kan om te differentiëren. Maar laten we eerlijk zijn, het is niet alleen maar fijn en al helemaal niet voor je klassenmanagement. Zeker tijdens het uitleggen merk ik dat een open laptop voor heel veel afleiding zorgt. De verleiding is groot om op zo’n moment even iets op te zoeken of gewoon te gaan zitten gamen.
Mijn eerste tip is dan ook: maak de afspraak dat laptops tijdens de uitleg dicht zijn.
Misschien denk je nu, ja… dat is een makkelijke tip om te geven, maar geloof me: dit is kost nog best veel energie. Want hoe logisch het dichtdoen van je de laptops ook lijkt, leerlingen zullen toch steeds proberen om die laptop open te klappen of te houden. En het is aan jou om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt. Het is net als bij het starten van je les waarbij je, wat mij betreft, niet begint met praten voordat het HELEMAAL stil is. Je begint je uitleg niet voordat alle laptops dicht zijn.
Consequent zijn
Zorg ervoor dat je consequent bent in die afspraak. Niet één persoon met een open laptop laten zitten ‘omdat je weet dat die persoon niet gaat zitten gamen onder je les’. Misschien is dat waar, maar daar heeft de rest van de klas geen boodschap aan. Jij zei dat IEDEREEN zijn laptop dicht moest doen, dus dan moet ook IEDEREEN zijn laptop dicht doen.
Ga achterin de klas staan
Is de uitleg voorbij en zijn leerlingen aan het werk? Dan zie je vaak niet meer wat ze doen. Je ziet geconcentreerde koppies en een heleboel van die koppies zullen zéker met hun schoolwerk aan het de slag zijn gegaan, maar een aantal zullen ook zéker met iets anders bezig zijn. En dat hoeft niet direct te betekenen dat ze gamen! Sommige leerlingen voelen de noodzaak voor jouw vak misschien niet direct, omdat er een toetsmoment voor een ander vak aan zit te komen. Die leerlingen maken misschien van de gelegenheid gebruik om dat andere vak te gaan leren, in plaats van de opdrachten te doen die jij hebt genoemd.
Om te zien wat leerlingen doen kun je in plaats van voor de klas, achterin de klas gaan staan.
Van achterin de klas zie jij namelijk de schermen van de leerlingen en kun je meekijken. Daarnaast voelen leerlingen dat je de klas in de gaten houdt en dat ze dus beter wel met het gevraagde werk aan de slag kunnen gaan.
Niet zomaar beschuldigen!
Misschien denk je dat je aan een leerling kunt zien dat ze niet doen wat je hebt gevraagd, maar in principe is dat natuurlijk niet het geval. Je kunt wel het vermoeden hebben dat ze iets anders doen, maar je kunt het niet zeker weten.
Zeg daarom nooit zomaar: ‘Zeg Pietje! Jij zit iets anders te doen/te gamen!’.
Dat levert (en eigenlijk vind ik dat wel terecht) onnodige discussies op. Want tegen de tijd dat jij dan bij die leerling bent, heeft die leerling allang zijn scherm op de juist pagina gezet en heb jij sowieso geen poot om op te staan.
Daarnaast vind ik het ook niet zo sympathiek om op die manier met leerlingen/studenten te communiceren.
Persoonlijk kies ik er liever voor om de vraag te stellen: ‘Zeg Pietje, wat ben jij nu aan het doen? Wat ik heb soms het gevoel dat je iets anders doet. Of heb ik dat verkeerd?’ Je weet nu nog steeds niet of jouw vermoeden klopt, maar je hebt wel laten weten dat je zit op te letten en toch wel echt verwacht dat ze aan de slag gaan met de door jouw gegeven opdrachten.
Humor
Soms heb ik leerlingen waarvan ik gewoon wél weet dat ze op dat moment zitten te gamen. De spelletjes die ze spelen, spelen mijn eigen kinderen ook en ik zie dat ze dan dezelfde handelingen uitvoeren. Ook op dit soort momenten kan ik natuurlijk niet zomaar zeggen dat ik zeker weet dat ze iets anders zitten te doen.
Meestal kies ik op zo’n moment voor humor. Ik zeg dan zoiets als ‘Zeg, wat zit jij op je toetsenbord te rammen zeg. Dat lijkt wel het … spel dat mijn kinderen ook altijd spelen!’.
Je ziet dan vaak wel aan de leerling of je goed zit. Deze begint een beetje schuldbewust te lachen bijvoorbeeld. Op zo’n moment maak ik het af en zeg ik ‘Ik snap dat het leuk en verleidelijk is, maar ga nu gewoon lekker aan de slag met de opdrachten. Dan kan je later altijd nog gamen. Goed?’. Meestal is dat genoeg om leerlingen ervan te overtuigen.
Werkt dit altijd?
Nee! Er zitten uiteraard hardnekkige exemplaren tussen de leerlingen en je zal daarom echt niet achterover kunnen leunen als jouw doel is dat ze daadwerkelijk met de door jou opgegeven opdrachten of taken aan de slag gaan. Je zal echt de regie moeten pakken. Maar bovenstaande tips zorgen ervoor dat dit je niet al te veel energie kost en dat je dit luchtig en met enige humor kunt oppakken.
Laatste tip
Sommige scholen investeren met de aanschaf van laptops ook in een programma om mee te kunnen kijken op de schermen. Zolang leerlingen zijn ingelogd op het netwerk van de school werkt dit heel goed. Ga na of jullie zo’n programma hebben en maak er werk van om te begrijpen hoe dat programma werkt. Het kan je zeker helpen om de boel nog wat beter in de gaten te houden. Maar ook met behulp van dit programma zou mijn tip zijn: ga er niet met een gestrekt been in en gebruik humor. Daarmee kom je vaak veel verder met leerlingen.
Word een kei in klassenmanagement door te starten bij de basis!
De grootste groei die je kunt doormaken ligt bij het opbouwen van een stevige band met je leerlingen en het neerzetten van een veilig leerklimaat.
Met de Cursus Klassenmanagement vul jij je rugzak met praktische kennis, tips, trucs en ervaringen. Daarnaast krijg je opdrachten die je direct kunt toepassen in de praktijk. Ik daag je uit om nieuwe dingen te proberen en de tips uit te proberen, ze bij te schaven of eventueel weer uit je rugzak te halen.
Kortom: ik daag je uit om op zoek te gaan naar jouw professionele zelf en de leraar te worden die jij bent!