Een heel praktische tip deze keer en eentje waar ik zelf ook nog ieder jaar opnieuw een beetje mee worstel: de taakbrief (of urenstaatje of … hoe noemen ze het bij jou?). In het onderwijs krijg je namelijk altijd een contract op basis van een aantal fte. En dat aantal fte levert je een bepaalt aantal lessen en klassen op. Dit is onder andere afhankelijk van de sector waarin je lesgeeft. Zo heb je in het basisonderwijs doorgaans één klas, maar in het voortgezet onderwijs zijn dit er meer. Een klokuur wordt in het onderwijs ook anders berekend, omdat er in dat uur ook rekening wordt gehouden met voorbereiden van lessen, taakuren, onderwijsontwikkeling etc. Al deze werkzaamheden worden samengevat in die taakbrief. Een soort overzicht van wat jij in het komende schooljaar gaat doen. En ook al heb je een vast contract, je krijgt ieder jaar opnieuw een taakbrief. Dit omdat je taken veranderen, het aantal lessen dat je geeft verandert of misschien neem je ouderschapsverlof op.
Controleren
Dit jaar kreeg ik mijn taakbrief en ik zag dat ik uren over had. En daarmee bedoel ik dat er nog uren niet ingevuld waren voor dit jaar. En dat zou betekenen dat mijn leidinggevende mij gedurende het jaar zou kunnen vragen om een vrijgekomen taak op me te nemen ‘omdat ik daar nog ruimte voor heb binnen mijn taakuren’. Maar toen ik mijn taakbrief goed bekeek, zag ik dat er een hele grote taak ontbrak: namelijk het begeleiden van startende leraren. En daar krijg je bij ons op school behoorlijk veel uren voor op jaarbasis. Ik mailde mijn teamleider en de boel werd aangepast.
In het verleden heb ik regelmatig een taakbrief ondertekend, zonder dat ik hem goed bekeken had. Gedurende het jaar kwam ik er dan achter dat ik te veel of te weinig deed, waardoor ik in de problemen kwam en bijvoorbeeld te veel werkte ten opzichte van mijn contract. Of ik werd halverwege het jaar ineens verrast door een extra taak, terwijl ik dacht dat ik allang vol zat. Sinds die tijd controleer ik mijn taakbrief altijd nauwkeurig. Een foutje is namelijk vrij snel gemaakt en ook weer opgelost, zeker aan het begin van het jaar.
Ingewikkeld
Zelf vind ik het systeem waarmee een klokuur wordt ingevuld binnen het onderwijs nog altijd vrij ingewikkeld en heel eerlijk: ook ik snap het nog niet altijd helemaal. Dat komt ook doordat er steeds veel verandert. Bij iedere nieuwe cao wordt dat uur eigenlijk weer anders ingericht. De voorbereidingstijd wordt bijvoorbeeld groter, waardoor je minder lesuren per week draait bij een fulltime baan. Of er komen meer ontwikkeluren bij, waardoor er ook weer van alles verandert. En helaas gun ik mezelf te weinig tijd om hier echt in te duiken en het helemaal te snappen. Maar toch controleer ik mijn taakbrief altijd en als ik iets niet snap of me afvraag of het klopt, dan leg ik mijn vragen neer bij mijn leidinggevende. Die is daar immers voor!
Zaken om in de gaten te houden
Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn om in de gaten te houden:
- Kijk naar het aantal lesuren
Klopt dit met het aantal klassen en het aantal uren dat per klas hoort bij jouw vak? Je kunt dit eventueel berekenen. Ik geef Nederlands en dat is gemiddeld 3 uur per klas. Als ik drie klassen heb, dan geef ik 9 uur les in de week. Keer 40 schoolweken, dan kom je als het goed is op ongeveer hetzelfde aantal lesuren als er op je taakbrief staat. Zorg dat de lesreductie ook is meegenomen in je taakbrief! - Kijk naar je algemene schooltaken
In principe zijn die voor iedereen gelijk, maar wel naar rato van het aantal fte dat je werkt. Dus iemand die 40 uur werkt, heeft ook meer algemene schooltaken dan iemand die 20 uur werkt. Verder kun je korting krijgen op deze taken als je startende leraar bent. Die korting kun je dan inzetten voor je lesvoorbereiding. - Kijk naar de grote taken
Mentoraat, begeleiden van startende leraren, leerlingcoach etc. Dat zijn allemaal grote taken binnen het onderwijs, waar je ook aparte taakuren voor krijgt. Ze vallen niet onder de algemene schooltaken, zoals surveillance of aanwezig zijn bij schoolfeesten. Deze grote taken bevatten vaak ook veel uren. En als je grote taken hebt, betekent dat ook dat je minder lessen kunt geven. Immers: het aantal beschikbare uren op basis van je fte ‘kun je maar één keer inzetten’!
Tel al je uren bij elkaar op en deel door 40 schoolweken. Komt de uitkomst overeen met het aantal uur dat je per week zou moeten werken? Zo niet, dan moet je even in gesprek met je leidingevende.
Laten voorlichten
Binnen iedere sector werkt het net weer even anders, dus het is niet mogelijk om in dit artikel helemaal en nauwkeurig op de cijfertjes in te gaan. Maar je leidinggevende weet weldegelijk hoe het werkt binnen jouw sector. Dus als je echt goed wilt weten waar je aan toe bent, dan raad ik je zeker aan om een gesprek in te plannen en je taakbrief samen door te nemen.
Opeens weet je het…
Je wordt leraar! In dit boek beschrijf ik precies welke keuzes je moet maken, welke zaken je moet overwegen, welke opties je hebt en waar die opties je brengen. Met recht een praktische leidraad om jezelf te dirigeren naar een omscholingstraject dat zo goed mogelijk bij jou past!
Ga je liever zelf aan de slag met klassenmanagement? Bekijk dan eens mijn e-learning Praktisch Klassenmanagement of e-book Praktisch Klassenmanagement.
Of bekijk de website van De Lerarenwaaier! Er zijn inmiddels drie Lerarenwaaiers: Klassenmanagement, Werkvormen en Het mentoraat. De Lerarenwaaiers, ieder met een eigen kleur, helpen je met praktische tips die je zo in je tas stopt!