Wie mij al een tijdje volgt weet dat ik graag gebruik maak van een online rad. Een rad zet je op verschillende manieren in en het is zelfs mogelijk om een dubbel rad in te zetten! Het schooljaar gaat bijna beginnen en dat betekent dat je ongetwijfeld aandacht gaat besteden aan kennismaking. Een rad kan je helpen met kennismaken!
Welk rad?
Er zijn verschillende manieren om een rad in te zetten. Een online rad vind je op bijvoorbeeld Wheel of names of Wheeldecide. Je kunt er ook voor kiezen om een analoog rad te gebruiken. Ikea heeft bijvoorbeeld zo’n rad op de kinderafdeling! Een online rad heeft als voordeel dat je makkelijk verschillende versies kunt maken en klaarzetten. En het heeft dus als voordeel dat je een dubbel rad kunt gebruiken. Een analoog rad vraagt wat meer georganiseer. Wil je er iets anders mee doen? Dan moet je het rad weer opnieuw klaarmaken.
Kennismaken met een rad, hoe doe je dat?
Het ligt er een beetje aan in welke rol je gaat kennismaken. Je kunt kennismaken met een klas als vakdocent. Het gaat in dat geval vooral om het kennismaken tussen docent en klas. Ben je mentor, dan gaat het naast kennis maken tussen docent en klas ook om kennismaken tussen de leerlingen onderling. Ben je docent van een brugklas? Dan kan je er ook voor kiezen om je leerlingen kennis te laten maken met jouw vak. Lees hieronder hoe je de drie verschillende manieren van kennismaken kunt vormgeven.
- Kennismaken: docent/klas
Vul het rad met vragen in de trant van ‘ik zoek iemand die…’. Je draait het rad en stelt de vraag die naar voren komt. Vervolgens kunnen leerlingen die zich in de vraag herkennen hun vinger opsteken. Werk je met een dubbel rad? Dan maak je naast het rad met vragen ook een rad met namen, zodat je leerlingen random de beurt kunt geven (en niet steeds dezelfde leerlingen hun vingers opsteken). - Kennismaken: leerlingen onderling
Laat iedere leerling iets over zichzelf op een blaadje schrijven. Dat kan bijvoorbeeld iets simpels zijn als lievelingskleur, lievelingsdier, sport of favoriete eten. Op die manier houd je het enigszins oppervlakkig, maar geeft het toch een ingang om met elkaar in gesprek te gaan. Kies je voor een stapje verder? Dan zou je kunnen overwegen om meer schoolgerelateerde onderwerpen te gebruiken. Denk hierbij aan favoriete vak, minst favoriete vak, iets wat je moeilijk vindt of iets waarvoor jij graag naar school komt. Je moet zelf even aanvoelen wat binnen jouw groep leerlingen kan en wat niet.
Verwerk alle weetjes in het rad. Laat het rad vervolgens draaien. Er komt nu een weetje naar voren. Laat leerlingen raden welke leerling bij het weetje hoort. - Kennismaken: met de inhoud van een vak
Wat houdt jouw vak nu precies in? Zeker leerlingen in de brugklas hebben vaak geen idee wat er precies allemaal bij een vak komt kijken. Wat hoort er wel bij en wat niet? Wat ga je wel leren en wat niet? Maak een rad met waar/niet waar vragen over jouw vak. Draai aan het rad en vraag de klas of de stelling waar of niet waar is. Beetje activiteit in de klas? Verdeel de klas in waar/niet waar. Als een leerling denkt dat een stelling waar is, gaat hij aan de ene kant van de klas staan en andersom.
Vind je dit nog te druk? Maak dan waar/niet waar kaartjes en laat leerlingen deze omhoog steken. Meer structuur? Werk dan weer met een dubbel rad, waarbij het tweede rad een namenrad is, zodat je leerlingen random de beurt kan geven.
Opeens weet je het…
Je wordt leraar! In dit boek beschrijf ik precies welke keuzes je moet maken, welke zaken je moet overwegen, welke opties je hebt en waar die opties je brengen. Met recht een praktische leidraad om jezelf te dirigeren naar een omscholingstraject dat zo goed mogelijk bij jou past! Ga je liever zelf aan de slag met klassenmanagement? Bekijk dan eens mijn e-learning Praktisch Klassenmanagement of e-book Praktisch Klassenmanagement.
Of bekijk de website van De Lerarenwaaier! Er zijn inmiddels drie Lerarenwaaiers: Klassenmanagement, Werkvormen en Het mentoraat. De Lerarenwaaiers, ieder met een eigen kleur, helpen je met praktische tips die je zo in je tas stopt!