Bij ons is week vier van de vakantie alweer op de helft! En dat betekent dus ook dat de vakantie alweer over de helft is en dat ik alweer langzaam ga nadenken over het nieuwe schooljaar. En het nieuwe schooljaar betekent ook altijd (opnieuw) kennismaken. Vorig jaar schreef ik meerdere blogs over kennismaken. Er is van alles te bedenken! Ook dit jaar ga ik weer een paar tips met je delen. Deze keer gaat het niet om kennismaken met je leerlingen, maar om je leerlingen kennis te laten maken met de school! Vooral voor brugklasmentoren een leuke opdracht!
Nieuw jaar, nieuwe school
En wat voor nieuwe school! De meeste middelbare scholen zijn, vergeleken bij de basisschool, waanzinnig groot voor leerlingen. Ervaring (als docent en als moeder) leert dat leerlingen hun nieuwe school over het algemeen vrij snel leren kennen. Gelukkig maar! Want niets zo sneu als een brugklasleerling die volledig de weg kwijt is binnen de school. Een school moet, als het even lukt, een veilige haven zijn voor leerlingen. Ben jij dit jaar brugklasmentor? Dan heb ik een leuke tip voor je!
Introductieweek
Deze opdracht is vooral geschikt tijdens de eerste (introductie)week van het schooljaar. Voor deze opdracht verdeel je de klas in groepjes van vier. Daarnaast heb je het lesrooster van jouw klas nodig. Tip: print deze uit en laat het roost er in de agenda plakken. Zo hebben leerlingen het altijd bij de hand. Niet alleen voor deze opdracht, maar ook voor later. Uiteraard staat het rooster ook op Magister, maar voor brugklassers is ook dat nieuw en is het gewoon wat makkelijker om hun agenda even te pakken. Leren omgaan met Magister doen we tijdens een andere opdracht ;-).
De opdracht: roosterspeurtocht door de school
Het is heel simpel, maar heel doeltreffend! Nadat je de leerlingen in groepjes verdeeld hebt, geef je ze een dag van de week (maandag tot en met vrijdag). Alle leerlingen starten bij de hoofdingang van de school (waar ze naar binnen komen). Vervolgens lopen ze, volgens het rooster van die dag, hun route door de school. Ze lopen langs alle lokalen die vermeld worden op het rooster, gaan naar de kantine als er pauze op het programma staat en lopen naar de gymzaal voor de uren gym. Spreek af waar de groepjes eindigen: weer bij de hoofdingang of in het mentorlokaal?
Een ronde door de school duurt ongeveer een halfuur tot een uur (hangt ook een beetje af hoe snel de leerlingen het rooster en de lokaalindeling door hebben). Doe gedurende de introductieweek meerdere van deze roosterspeurtochten, geef hierbij ieder groepje iedere dag een andere lesdag. Zo leren ze:
- Waar alle lokalen zijn.
- Waar de pauzelocaties zijn.
- Hoe ze het snelste van A naar B komen.
- Hulp vragen wanneer ze er niet uitkomen.
- Vertrouwd raken met de school.
- Minder paniek omdat ze op lesdag 1 hun lokaal niet kunnen vinden.
Ook voor startende leraren!
Deze opdracht is (in enigszins aangepaste vorm misschien) ook leuk voor startende leraren! Begeleid je startende leraren? Doe dan een roosterspeurtocht challenge! Ook voor startende leraren is het namelijk van belang dat zij de school goed leren kennen en zich hier thuis voelen. Ook startende leraren kunnen regelmatig een lokaal niet vinden en kunnen daar behoorlijk onzeker van worden! Ben je startende leraar en is er geen duidelijk programma om je op weg te helpen? Loop dan zelf in je eerste week eens een route van je rooster, zodat je beter bekend wordt in de school.
Opeens weet je het…
Je wordt leraar! In dit boek beschrijf ik precies welke keuzes je moet maken, welke zaken je moet overwegen, welke opties je hebt en waar die opties je brengen. Met recht een praktische leidraad om jezelf te dirigeren naar een omscholingstraject dat zo goed mogelijk bij jou past! Ga je liever zelf aan de slag met klassenmanagement? Bekijk dan eens mijn e-learning Praktisch Klassenmanagement of e-book Praktisch Klassenmanagement.
Of bekijk de website van De Lerarenwaaier! Er zijn inmiddels drie Lerarenwaaiers: Klassenmanagement, Werkvormen en Het mentoraat. De Lerarenwaaiers, ieder met een eigen kleur, helpen je met praktische tips die je zo in je tas stopt!