In een eerder artikel schreef ik over de meerwaarde van random de beurt geven. Op verschillende gebieden is het een goed idee om leerlingen niet toe te staan om vingers op te steken, maar de beurt zelf en zo random mogelijk te verdelen over de klas.

Maar, hoe pak je dat nu aan? Op welke manier kan je random de beurt geven, zonder dat er toch misschien een zekere mate van voorkeur in je keuze terugkomt? Daarover gaat dit artikel!

Stokjes

Een makkelijke manier om random de beurt te verdelen is door middel van (ijs)stokjes. Noteer op ieder stokje de naam van een kind uit de klas en zet de stokjes met de namen omlaag in een beker. Tijdens een les pak je, zonder naar de namen te kijken, een stokje uit de beker. Gedurende dezelfde les leg je het stokje apart (dus niet weer terug in de beker). Zo voorkom je dat iemand twee keer de beurt krijgt. Ben je klaar? Verzamel dan alle stokjes en zet ze weer terug in de beker voor een volgende les.
Voordeel van deze methode is dat je een keer per jaar de stokjes moet maken, maar vervolgens ook voor de rest van het schooljaar klaar bent. Nadeel is dat je natuurlijk een van de stokjes (per ongeluk) kwijt kan raken het setje niet compleet is. Ook een nadeel: leerlingen kunnen eventueel hun stokje ongemerkt uit de beker pakken. Je moet dus steeds goed in de gaten houden of je alle stokjes nog hebt.

Een online rad

Een online rad is een digitale manier van het random de beurt geven die ook nog eens als extra dimensie heeft dat het draaien aan het virtuele rad voor wat extra spanning zorgt (wie komt er deze keer naar voren?). Er zijn verschillende websites waarop je een online rad kunt aanmaken. Het principe van deze methode is hetzelfde als bij de stokjes, alleen deze keer geef je een virtuele draai aan het rad. Bij de meeste varianten van een online rad is het mogelijk om de namen die geweest zijn te verwijderen, zodat ze niet nog eens aan de beurt komen.
Ook bij deze variant geldt dat je eenmalig een rad maakt en deze het hele jaar kunt gebruiken. Een ander voordeel is dat het rad ook online ingezet kan worden en je daardoor dus wellicht wat flexibeler bent. Nadeel is dat je wel moet snappen hoe het werkt en dat het wat extra tijd kan kosten om alles onder de knie te krijgen.

Website om namen te trekken

Er zijn verschillende website waarbij je de namen kunt invullen en met een druk op de knop een naam kunt kiezen. Ook hier geldt weer dat je de namen zelf moet invullen, maar in de meeste gevallen moet je dit steeds opnieuw doen. Een opslagmethode is er niet (altijd). Dat maakt deze vorm van random namen trekken wat meer bewerkelijk.

De klassenlijst gebruiken

Je kunt natuurlijk ook veel simpeler aan de slag gaan. Gewoon aan de hand van de klassenlijst. Je pakt de klassenlijst erbij en kiest steeds willekeurig een naam van de lijst. Je zorgt er zelf voor dat deze persoon niet nog een keer in dezelfde les aan de beurt komt. Een nadeel van deze manier van werken is dat je soms geneigd bent toch een bepaalde volgorde aan te houden. Onbewust heb je namelijk toch een soort van voorkeur of een idee van wie het antwoord op de vraag zou moeten weten. Daardoor is het niet meer random en schiet het eigenlijk het doel voorbij.

Op zoek naar meer handvatten als startende docent?

Lees mijn boek ‘Opeens weet je het… je wordt leraar! Hierin neem ik je mee in het echte docentenleven en vertel ik je over de verschillende sectoren, opleidingsmogelijkheden, tips om te starten in het onderwijs, lesopbouw, begeleiding en meer. Met recht een praktische leidraad!

Overweeg je de overstap naar het onderwijs, maar wil je graag eens sparren met iemand voordat je die keuze maakt? Of wil je weten welke opties je hebt om deze overstap te maken? Boek dan een studiekeuzegesprek om hier dieper op in te gaan!

Reserveer de training Startende docenten coachen waarin ik docenten en teamleiders leer op welke wijze startende docenten effectief kunnen worden geholpen tijdens de eerste jaren van hun schoolcarrière. Of kies voor een intervisietraject met alle startende docenten op uw school.
Niet tevreden over het traject dat u startende docenten aanbiedt op het moment dat ze bij u komen werken? Ik denk graag mee in de ontwikkeling van een nieuw traject!

Wil je dat ik kom vertellen over starten in het onderwijs naar aanleiding van mijn boek? Boek dan een boeklezing!