Je staat voor een klas en je hebt net wat nieuwe stof besproken. Om te controleren of de leerlingen hebben zitten opletten stel je een paar controlevragen. Je hebt je eerste vraag gesteld en direct schieten er een aantal vingers de lucht in. Je geeft iemand de beurt. Die geeft antwoord en je stelt een volgende vraag. Weer schieten er vingers de lucht in. Dezelfde vingers als bij de eerste vraag. Terwijl je weer iemand de beurt geeft vraag je je af: kan dit ook anders?
Ja, dat kan!
Door ervoor te kiezen om het opsteken van vingers bij het beantwoorden van een vraag niet toe te staan. Uiteraard komt daar dan iets anders voor in de plaats. Namelijk: het random de beurt geven.
Voordelen van random de beurt geven
Wanneer je toestaat dat leerlingen hun vinger mogen opsteken wanneer er een vraag gesteld wordt, zal je merken dat vrijwel altijd dezelfde leerlingen hun vinger opsteken. Zij weten het antwoord kennelijk en ze zijn niet bang om dit te vertellen. De leerlingen die hun vinger opsteken, hebben een bepaalde mate van zelfvertrouwen. Echter, in de klas zitten vast nog veel meer leerlingen die het antwoord weten. Maar deze leerlingen treden niet zo makkelijk op de voorgrond. Of ze denken dat ze ‘het toch niet zullen weten’. Of ze vinden het spreken in het openbaar spannend. Door de beurt random te geven aan een leerling zorg je ervoor dat iedere leerling een keer aan de beurt komt en de kans krijgt om een succeservaring op te doen.
Een ander voordeel van deze methode is dat je al je leerlingen ermee ‘aan’ zet. Want hoewel sommige leerlingen hun vinger niet opsteken omdat ze dat bijvoorbeeld spannend vinden, zijn er uiteraard ook leerlingen die gewoonweg niet opletten en/of niet echt meedoen met de les. Ze weten namelijk dat er altijd wel iemand zal zijn die zijn vinger opsteekt en dat jij diegene de beurt zal geven. Dus… waarom zou je dan nog meedoen als je daar eigenlijk al niet zo’n zin in had?
Wanneer de mogelijkheid aanwezig is dat jij deze leerling weldegelijk gewoon een beurt kan geven tijdens de les, dan moeten deze leerlingen wel opletten! Het is namelijk nogal vervelend als je dan die beurt krijgt en eigenlijk geen idee hebt waar het over gaat. Of wat er van je verwacht wordt. De gemiddelde leerling die wat minder goed met de les meedoet, heb je op die manier toch actief in je les.
Formatief evalueren: inzicht en overzicht
Deze manier van werken wordt ook vaak gebruikt bij formatief evalueren, waarbij je probeert om leerlingen zelf meer eigenaarschap te geven over hun leerproces door ze inzicht te geven in waar ze staan binnen dit leerproces. Dit klinkt heel ingewikkeld en is hier in een zin ook heel kort door de bocht beschreven. In een ander artikel op deze website leg ik wat uitgebreider uit wat formatief evalueren is.
Deze manier van werken wordt binnen het formatief evalueren gebruikt om leerlingen actief bij de les te betrekken, maar ook om inzicht te krijgen in wat leerlingen wel en niet beheersen.
In een volgend artikel vertel ik je meer over de manier waarop je random de beurt kunt geven aan leerlingen.

Word een kei in klassenmanagement door te starten bij de basis!
De grootste groei die je kunt doormaken ligt bij het opbouwen van een stevige band met je leerlingen en het neerzetten van een veilig leerklimaat.
Met de Cursus Klassenmanagement vul jij je rugzak met praktische kennis, tips, trucs en ervaringen. Daarnaast krijg je opdrachten die je direct kunt toepassen in de praktijk. Ik daag je uit om nieuwe dingen te proberen en de tips uit te proberen, ze bij te schaven of eventueel weer uit je rugzak te halen.
Kortom: ik daag je uit om op zoek te gaan naar jouw professionele zelf en de leraar te worden die jij bent!