Hippe taal, meespelen, meepraten over voetbal… als het bij je past, dan is het prima om dit te doen. Heb je geen idee wat je zegt, heb je geen idee welke teams er in de eredivisie spelen of ben je helemaal geen spelletjes persoon? Doe het dan niet!
Ze weten het!
Kinderen en zeker pubers prikken er makkelijk doorheen als je jezelf niet bent. En juist voor jouw leerlingen is het belangrijk dat jij jezelf bent, dichtbij jezelf blijft en op die manier een voorbeeld bent en een band opbouwt. Door te laten zien dat het prima is als je bent wie je bent, geef je jouw leerlingen het gevoel dat zij ook mogen zijn wie ze zijn. Als jij al niet jezelf durft te zijn, hoe moeten zij dit dan kunnen zijn? Maar wat ook meetelt: leerlingen bouwen op jou als docent. Als jij je anders voordoet dan je bent en door de mand valt, dan ben je voor leerlingen niet meer betrouwbaar. Veel krachtiger is het als je durft te staan voor wie je bent. Leerlingen waarderen dit. Ze vertrouwen erop dat jij ‘echt’ bent. Ook als je totaal geen idee hebt wie Ajax en Feijenoord zijn. Of als je geen idee wat het de term woke betekent. Het is leuk en grappig als je het wel weet, maar het is sterker om aan te geven dat je dit niet weet als je het niet weet. Zo kom je het meest betrouwbaar over.
Het is niet vol te houden
Het gaat overigens niet alleen over wat jouw leerlingen ervan vinden dat je niet bij jezelf blijft. Het gaat er ook om dat het niet vol te houden is als je niet zo dicht mogelijk bij jezelf blijft. Als je je anders of beter voordoet dan je mogelijk bent, dan komt er een moment dat je dit niet meer vol kunt houden. Het is hartstikke vermoeiend om steeds een rol te spelen. De tijd en energie die je erin steekt, kan je veel beter steken in het opbouwen van een goede band met je leerlingen!
Maar wordt de band niet beter als ik ‘cool’ ben?
Nee! Zo simpel is het. De band met je leerlingen is niet afhankelijk van jouw kennis van straattaal, voetbal, games of andere jeugdgerelateerde zaken. De band met je leerlingen is wel afhankelijk van de mate waarin je oprecht bent. Oprechte interesse in jouw leerlingen. Oprechte interesse in hun achtergrond, in hun toekomstplannen, in hun interesses. Je kunt natuurlijk best leren over deze interesses. Speelt een leerling voetbal op hoog niveau, maar heb jij hier geen kaas van gegeten? Doe niet alsof je het wel weet, maar vraag je leerling om jou te vertellen over zijn passie. Zo blijf je bij jezelf (ik heb geen idee hoe dat voetbal in elkaar steekt) en toon je interesse (vertel mij eens wat jou zo aantrekt in dat spelletje) en leer je nog wat (hoe zit dat spelletje in elkaar?). Het komt niet dom over (die docent weet helemaal niets van voetbal). Het komt juist oprecht over (Wauw! Die docent heeft geen idee, maar vraagt mij wel om uitleg te geven).
Maar mijn collega is wel cool
Geen idee waar je dit op baseert, maar uiteraard zijn er altijd collega’s die wel veel weten van voetbal, straattaal of games. Zeker bij hele jonge collega’s komt dit voor. Maar dit betekent niet direct dat ze cooler zijn dan jij bent. Leerlingen zijn namelijk niet altijd op zoek naar cool. Of, eigenlijk zit het nog iets anders, leerlingen zijn op zoek naar verschillende types. Het is supertof als een leraar even snel een balletje meetrapt op het schoolplein. Maar op een ander moment kan een leerling meer behoefte hebben aan een type leraar die wat meer rust uitstraalt. Bijvoorbeeld om iets te kunnen bespreken. Of gewoon, om even wat minder prikkels binnen te krijgen.
Jouw kwaliteit/persoonlijkheid draagt ook bij!
Juist omdat leerlingen op verschillende momenten in hun leven, verschillende behoeftes hebben, draagt ook jouw kwaliteit bij. Ben jij een echte sportfanaat? Dan ben jij er voor de leerlingen als ze even willen kletsen over die ene wedstrijd of even een potje willen voetballen. Wellicht heb jij iets meer moeite met een zwaar gesprek over een pittig onderwerp. Dat is geen probleem, want een andere collega is hier wellicht heel goed in en kan die momenten opvangen.
Conclusie
De conclusie is dus eigenlijk: blijf dichtbij jezelf. Daar ligt jouw kracht. Probeer niet anders te zijn dan je bent, want dat levert niet zoveel op. De kracht zit hem in jouw persoonlijke kwaliteiten. Leerlingen hebben veel meer aan een leraar die zelfverzekerd is over wie hij/zij zelf is. Dicht bij jezelf blijven is een goede basis voor het opbouwen van een band met je leerlingen. Daarnaast is het veel makkelijker vol te houden dan wanneer je je anders voordoet.
Op zoek naar meer handvatten als startende docent?
Lees mijn boek ‘Opeens weet je het… je wordt leraar! Hierin neem ik je mee in het echte docentenleven en vertel ik je over de verschillende sectoren, opleidingsmogelijkheden, tips om te starten in het onderwijs, lesopbouw, begeleiding en meer. Met recht een praktische leidraad!
Overweeg je de overstap naar het onderwijs, maar wil je graag eens sparren met iemand voordat je die keuze maakt? Of wil je weten welke opties je hebt om deze overstap te maken? Boek dan een studiekeuzegesprek om hier dieper op in te gaan!
Reserveer de training Startende docenten coachen waarin ik docenten en teamleiders leer op welke wijze startende docenten effectief kunnen worden geholpen tijdens de eerste jaren van hun schoolcarrière. Of kies voor een intervisietraject met alle startende docenten op uw school.
Niet tevreden over het traject dat u startende docenten aanbiedt op het moment dat ze bij u komen werken? Ik denk graag mee in de ontwikkeling van een nieuw traject!
Wil je dat ik kom vertellen over starten in het onderwijs naar aanleiding van mijn boek? Boek dan een boeklezing!