Lekker actief aan de slag gaan met de werkvorm speeddaten. Het klikt misschien een beetje gek, maar het is wel heel leuk en heel breed inzetbaar!
Waarom activerende werkvormen inzetten?
Het liefste wil je dat je leerlingen of studenten zelf actief aan de slag gaan. Je wilt namelijk ten eerste niet dat jij de hele les aan het praten en uitleggen bent. Los van dat dit heel vermoeiend is, is het ook de vraag hoeveel van die informatie blijft hangen. Het liefste geef je kort en bondig instructie of nieuwe informatie en ga je daarna aan de slag met een actieve werkvorm. Wil je hier meer tijd voor hebben in de les? Dan is het zinvol om je eens te verdiepen in Flipping the classroom, want daarmee realiseer je meer tijd in de les voor actieve werkvormen en verplaats je de instructie naar huis.
Door zelf aan de slag te gaan met de lesstof, zullen leerlingen veel meer leren. Ze moeten op onderzoek uitgaan. Ze moeten ontdekken hoe dingen werken, of dingen kloppen en wat dingen betekenen. Instructie zou vooral gebaseerd moeten zijn op het activeren van voorkennis (kennis die al aanwezig is of zou moeten zijn), zodat leerlingen de nieuwe kennis hieraan kunnen vastplakken. Actieve werkvormen zijn daar dus uitermate geschikt voor!
Speeddaten
Op mijn website vind je heel veel tips en inspiratie voor activerende werkvormen. Speeddaten is er daar ook een van. Bij speeddaten denken we over het algemeen aan het leren kennen van andere mensen. Maar je kunt dit principe ook doorvoeren op de lesstof. Door middel van speeddaten de lesstof leren kennen.
Welke lesstof is geschikt?
Eigenlijk is alle lesstof geschikt. Je kunt kennismaken met begrippen, formules, personen, belangrijke gebeurtenissen, bergen, landen, economische stelsel: kortom, eigenlijk alle te leren lesstof is bruikbaar voor een rondje speeddaten. Maar je kunt speeddaten natuurlijk ook inzetten als kennismakingsopdracht!
Hoe werkt het?
Verdeel de klas in twee groepen. Iedere groep krijgt (ieder een eigen) onderdeel van de lesstof waar zij zich in moeten verdiepen. Denk aan een begrip, land, persoon etc. Ze gaan eerst aan de slag met het leren kennen van dit stukje lesstof. Kortom, ze gaan zelf aan de slag met een onderzoekje om zoveel mogelijk informatie te vinden. Dit kan in het lesboek, maar ook online als dit mogelijk en/of gewenst is.
De bedoeling is dat leerlingen van elkaar leren over de begrippen. Als de kennis binnen is, kan het speeddaten beginnen. Het idee is dat leerlingen per twee met elkaar in gesprek gaan. Richt daarom je klas is met steeds twee tafeltjes tegenover elkaar. Heb je 30 leerlingen en dus per groep 15 leerlingen? Dan komen er dus 15 setjes van twee tafeltjes tegenover elkaar te staan.
Vervolgens gaan de er aan iedere setje tafels leerlingen zitten. Een van de ene groep en een van de andere groep. Zet een wekker of timer (wil je dat leerlingen de timer kunnen zien of juist niet?). Je gaat werken in twee rondes, met 15 subrondes. Wellicht moet je dit dus verdelen over twee lessen.
Eerst begint groep A met vertellen. De leerlingen hebben nu twee tot drie minuten (bepaal zelf hoeveel jij voldoende vindt) om te vertellen over alles wat zij ontdekt hebben over hun stukje lesstof. Nadat de timer is afgegaan, schuift de luisterende/lerende groep een plaatsje op. In ronde twee gaat groep B vertellen en schuift groep A steeds een tafeltje op.
Variaties en tips
- Met dergelijke grote groepen is het wellicht verstandig om niet met twee, maar met vier groepen te werken. Op die manier duurt een ronde minder lang. Zo zijn leerlingen minder lang aan het praten/luisteren.
- Laat leerlingen meeschrijven met wat ze leren. Zo hebben ze direct aantekeningen.
- Laat leerlingen onduidelijkheden ook noteren. Hebben ze vragen? Schrijf ze op! Je kunt deze vragen behandelen in een evaluatieles.
- Dit is ook online heel goed mogelijk: gebruik hiervoor bijvoorbeeld de break-outrooms.
Op zoek naar meer handvatten als startende docent?
Op deze website vind je heel veel informatie over allerlei onderwerpen die jij als startende docent kunt tegenkomen. Om je nog verder op weg te helpen, ontwikkel ik online cursussen. Deze cursussen volg je in je eigen tijd en zeer praktisch. Zo leer je in de cursus Werkvormen voor iedere les hoe je een goede les opzet en hoe je activerende werkvormen kunt toepassen in vrijwel iedere les. Van heel simpel tot zeer uitgebreid.
In de cursus Flipping the classroom leg ik je uit hoe je met een laptop of tablet in de klas een andere manier van didactiek kunt inzetten om zo meer uit je lessen te halen en meer te differentiëren. Inclusief filmpjes met uitleg en veel voorbeelden om praktisch aan de slag te gaan.
In mijn shop vind je kant en klaar lesmateriaal zoals kwartetspellen, memoryspellen, antwoordkaartjes, maar ook e-books met veel praktische informatie.
Wil je met mij aan de slag? Dat kan ook! Ik coach en begeleid startende docenten en geef regelmatig trainingen en masterclasses aan groepen startende docenten.
Overweeg je de overstap naar het onderwijs, maar wil je graag eens sparren met iemand voordat je die keuze maakt? Of wil je weten welke opties je hebt om deze overstap te maken? Boek dan een studiekeuzegesprek om hier dieper op in te gaan!
Marjolein,
Wat een leuke werkvorm. Ik begrijp alleen niet waarom je groep B een plek last opschuiven. Dat betekent dat in jouw voorbeeld een leerling 15 x hetzelfde antwoord krijgt van groep A.
Kun je daar nog meer toelichting op geven?
Ik heb vorig een intensief studiejaar leerkracht economie in Tilburg afgerond na 26 jaar in het bedrijfsleven gewerkt te hebben.
Dit jaar gestart als leerkracht economie bovenbouw havo en vwo.
Ik ben echt lerende en merk dat ik meer actieve werkvormen wil inzetten. Ik weet alleen niet welke werkvorm het beste past bij het vak economie.
Heb je daar een tip voor mij?
Met vriendelijke groeten,
Teuneke Govaert