Ken je dat? Je hebt een leuke les voorbereid en hebt er helemaal zin in. De bel gaat, de leerlingen komen binnen en je gaat enthousiast van start. En dan… gebeurt er helemaal niks. De leerlingen reageren niet of nauwelijks op jouw verhaal en al helemaal niet op je plannen. En als je de opdracht hebt uitgelegd en de leerlingen aan de slag mogen komt er maar weinig uit. Uiteindelijk gaan ze wel aan het werk, maar je hebt het gevoel dat ze zich er wel heel erg makkelijk vanaf maken. Heel erg zonde, want je had er meer van verwacht! Hoe zorg je er nou voor dat jouw leerlingen meer inbrengen tijdens een les? In dit artikel geef ik je een aantal praktische tips!
Meer verantwoordelijkheid bij leerlingen leggen
Een eerste stap voor meer inbreng van leerlingen tijdens de les is jouw leerlingen meer verantwoordelijkheid geven. Hoe meer leerlingen verantwoordelijkheid voelen voor waar ze mee bezig zijn, hoe actiever ze zullen bijdragen aan de les. De eerste vraag die leerlingen stellen is vaak ‘is dit voor een cijfer?’. Maar verantwoordelijkheid voelen hangt echt niet altijd samen met een een cijfer. Een eindproduct aan een opdracht hangen zal het verantwoordelijkheidsgevoel van leerlingen vergroten. Denk aan een presentatie of een (presentatie)poster.
Op onderzoek uitgaan
Geef leerlingen de opdracht om zelf op zoek te gaan naar het antwoord op een vraag. Of geef een aantal begrippen op en laat leerlingen zelf onderzoeken wat ze betekenen en hoe ze met elkaar in verband staan. Onderzoekend leren daagt leerlingen uit om op hun eigen niveau aan de slag te gaan. En dat nodigt leerlingen uit om tijdens de les actiever te zijn en ideeën te opperen.
Vraag feedback aan je leerlingen
Natuurlijk geef je als docent feedback aan je leerlingen, maar heb je er wel eens over nagedacht om feedback terug te vragen aan je leerlingen? Door feedback aan je leerlingen te geven, krijg je een beeld van hoe leerlingen jouw lessen ervaren en beoordelen. Wil je graag dat je leerlingen tijdens een les meer inbrengen? Ook dan is feedback een geschikt middel. Vraag dus niet alleen wat jouw leerlingen van jouw lessen vinden, maar vraag ook wat ze graag zouden zien of doen tijdens een les.
Meer autonomie
Zorg dat je je leerlingen ziet zoals ze zijn. Geef ze de ruimte om zichzelf te zijn. Dit doe je door te kijken, te luisteren en aan te sluiten bij de behoefte van leerlingen. Komen je leerlingen met een goed idee, maar past het eigenlijk niet? Probeer er toch eens tijd voor te maken of vraag leerlingen om na te denken over hoe dit zou kunnen passen binnen jouw vak. Een voorbeeld uit mijn praktijk: onlangs kreeg ik een leerling in de klas die sinds een paar maanden in Nederland woont en daarvoor in Zuid-Afrika woonde. Omdat het Zuid-Afrikaans lijkt op het Nederlands, maar toch ook wezenlijk anders is, leek het ons leuk om een les te geven waarbij we het Zuid-Afrikaans naast het Nederlands leggen. De leerling in kwestie gaat nadenken over hoe hij deze les wil invullen en binnenkort gaan we hier samen voor zitten.
Op zoek naar meer handvatten als startende docent?
Op deze website vind je heel veel informatie over allerlei onderwerpen die jij als startende docent kunt tegenkomen. Om je nog verder op weg te helpen, ontwikkel ik online cursussen. Deze cursussen volg je in je eigen tijd en zeer praktisch. Zo leer je in de cursus Werkvormen voor iedere les hoe je een goede les opzet en hoe je activerende werkvormen kunt toepassen in vrijwel iedere les. Van heel simpel tot zeer uitgebreid.
In de cursus Flipping the classroom leg ik je uit hoe je met een laptop of tablet in de klas een andere manier van didactiek kunt inzetten om zo meer uit je lessen te halen en meer te differentiëren. Inclusief filmpjes met uitleg en veel voorbeelden om praktisch aan de slag te gaan.
In mijn shop vind je kant en klaar lesmateriaal zoals kwartetspellen, memoryspellen, antwoordkaartjes, maar ook e-books met veel praktische informatie.
Wil je met mij aan de slag? Dat kan ook! Ik coach en begeleid startende docenten en geef regelmatig trainingen en masterclasses aan groepen startende docenten.
Overweeg je de overstap naar het onderwijs, maar wil je graag eens sparren met iemand voordat je die keuze maakt? Of wil je weten welke opties je hebt om deze overstap te maken? Boek dan een studiekeuzegesprek om hier dieper op in te gaan!