Zo aan het begin van het schooljaar is kennismaken een van de belangrijkste dingen om te doen. Leerlingen onderling, nieuwe docenten, kennismaken tussen docent en leerlingen en (in het geval van brugklassers bijvoorbeeld) kennismaken met nieuwe vakken en een nieuwe school. Een goede kennismaking is de basis voor het opbouwen van een goede band met je leerlingen. Kennismaking is ook onderdeel van de groepsvorming.

Werkvormen voor kennismaking

Er zijn verschillende manieren om kennis te maken. We kennen allemaal ongetwijfeld het voorstelrondje tijdens de eerste vergadering op een nieuwe school. Niet echt mijn favoriet als ik eerlijk ben. Ik ben meer van actief aan de slag en elkaar op recht leren kennen. Als het even kan met een beetje afwisseling in gesprekspartner en wat beweging. Voor kennismaking gebruik ik dan ook het liefste activerende werkvormen.

Kennismaken met antwoordkaartjes

Al eerder schreef ik over antwoordkaartjes. Die kun je gedurende het schooljaar goed gebruiken voor verschillende doeleinden. Zelf gebruik ik ze graag in het kader van formatief evalueren. Het is een goede manier om in een oogopslag te kunnen zien of leerlingen de stof begrijpen. De antwoordkaartjes zijn ook te gebruiken om kennis te maken. Bekijk eens de volgende mogelijkheden:

  • Waar/niet waar
    Elkaar leren kennen door verschillende stellingen te noemen en in reactie daarop de kaartjes omhoog te houden. Zorg er wel voor dat de stellingen niet te zwaar op de hand zijn. Denk vooral aan favorieten (vak, eten, dier etc.), school gerelateerde onderwerpen (ik ben goed in …., ik moet beter opletten bij …). Deze werkvorm is vooral interessant om als docent je leerlingen beter te leren kennen. Wil je dat leerlingen elkaar leren kennen? Verdeel de leerlingen in groepjes en geef ieder groepje een stapeltje met stellingen. Een leerling legt een stelling van de stapel in het midden en de leerlingen leggen er hun antwoordkaartje naast. Bijvoorbeeld: ‘Stelling: mijn lievelingseten is patat’ vervolgens leggen de leerlingen in het groepje zo snel mogelijk waar of niet waar bij deze stelling. Zo leren leerlingen elkaar in kleine groepjes kennen.
  • Kaartjes met een kleur
    Stel vragen die gericht zijn op kennismaken en verdeel de antwoorden in kleuren. Geef iedere leerling een setje kaarten in dezelfde kleuren. Stel de vragen en laat leerlingen de kleur van hun antwoord op hun tafel leggen. Voer je de werkvorm op deze manier? Dan leer jij vooral je leerlingen kennen.
    Kies je ervoor om leerlingen in groepjes te verdelen? Dan richt de werkvorm zich vooral op onderlinge kennismaking. In kleine groepjes kunnen leerlingen over de gegeven antwoorden praten en leren zij elkaar kennen. De uitvoering gaat dan zoals hierboven is besproken.

Antwoordkaartje maken

Antwoordkaartjes kun je op verschillende manieren maken. Je kunt een programma gebruiken voor vormgeven of je knipt en plakt wat met gekleurd papier. Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt!

Wil je liever meerdere soorten kaartjes in verschillende kleuren en ben je op zoek naar nog meer manieren om de kaartjes in je les in te zetten? Dan is mijn set met antwoordkaartjes misschien iets voor jou! Je vindt ze in mijn webshop.

Meer inspiratie? Volg mijn online cursus Werkvormen voor iedere les!

 

Tot 15 september 2021 kan je je nog aanmelden voor de Zomer Challenge van docentenleven.nl. Hiermee help ik jou voorbereiden op het nieuwe schooljaar.

Ben je op zoek naar meer inspiratie rondom werkvormen en het gebruik van online tools? Volg dan mijn online cursus Werkvormen voor iedere les. Daarin leer je heel veel verschillende werkvormen toepassen, maar is er ook aandacht voor motivatie bij leerlingen stimuleren en onderzoeken wat voor docent jij bent! En natuurlijk bespreken we ook verschillende online tools.

Geen zin in een cursus, maar wel op zoek naar nog meer werkvormen? Kies dan voor het e-book Werkvormen!