Enige tijd geleden maakte ik een kwartetspel voor werkwoordspelling. Ik wilde graag, na alle uitleg over werkwoordspelling, de gelegenheid hebben om op een andere manier te werken met de lesstof. Het kwartetspel heb ik geprint en geplastificeerd. Het is altijd weer een succes om het te spelen. Omdat ik van afwisseling hou en ook mijn leerlingen dat kunnen waarderen bedacht ik een andere werkvorm met hetzelfde spel.
Kwartet
Om te beginnen is kwartet een spel dat geschikt is voor vrijwel alle vakken. Ik schreef eerder al hoe je hiermee aan de slag kunt gaan in je les. Zo kun je ervoor kiezen om zelf een kwartetspel te maken of kopen over het onderwerp van jouw lesstof. Maar het is ook een leuk idee om leerlingen zelf een kwartetspel te laten maken, zodat ze direct ook actief bezig zijn met de lesstof.
Ik koos er in dit geval dus voor een om het kwartetspel zelf te maken. Door het spel te plastificeren kan ik het vaker dan een keer gebruiken, dus ook volgend schooljaar zal ik het spel weer inzetten.
De voorbereidingen
Een paar weken nadat we het spel speelden in de les heb ik hetzelfde spel ingezet tijdens een andere werkvorm. Deze keer heb ik de leerlingen in kleine groepjes verdeeld. Van ieder kwartet pakte ik een kaartje, op ieder kaartje staat namelijk het werkwoord en vier gevraagde vervoegingen. Verspreid door de klas legde ik stapeltje met twee of drie van deze kaartjes. In totaal had ik zes punten verdeeld door het lokaal. Er waren ook zes groepjes. Dat lukte, omdat niet alle leerlingen bij ons op school zijn en we dus nog geen volledig volle klas hebben. Heb je wel een hele volle klas? Dan is het raadzaam om meer groepjes te maken in plaats van grotere groepen. Bij grotere groepen is het leerrendement namelijk lager.
Heb je echt een grote klas en houd je op deze manier te weinig kaartjes per ronde over? Verdeel de klas dan eerst in twee groepen. En verdeel deze groep dan weer in kleine groepjes. Verdeel vervolgens op twee plekken de kaartjes met werkwoorden. Dat betekent dus dat je van ieder kwartet twee kaartjes nodig hebt. Misschien is het mogelijk om je lokaal in tweeën te verdelen en anders is het misschien mogelijk om voor deze les een grotere ruimte te reserveren of de gang te gebruiken.
Belangrijk onderdeel: de klok
Het idee is dat leerlingen een soort parcours lopen met een aantal rondes. Om de spanning een beetje op te bouwen en te zorgen dat leerlingen ook daadwerkelijk aan de slag gaan, laat je op het bord een klok lopen. Zo zien de leerlingen hoe lang ze nog hebben en voelen ze een drang om aan de slag te gaan. Ik schreef onlangs een artikel over handige tools voor tijdens de les. De klok op de foto staat hier ook tussen. Ik zette de klok per ronde op 1.30 minuten.
Antwoordbladen
Om de werkvorm overzichtelijk te houden, gebruikte ik antwoordbladen. Ieder groepje kreeg een antwoordblad, zodat ze daar hun antwoorden op konden noteren. Je kunt deze makkelijk zelf maken, maar als je hier geen tijd voor hebt is het natuurlijk ook heel goed mogelijk om een A4 te gebruiken.
Het spel
Na alle voorbereidingen gingen we aan de slag. De eerste ronde was wat onwennig, niet iedereen was klaar nadat de tijd voorbij was. Maar de leerlingen pakten het vervolgens snel op. De volgende rondes gingen goed en leerlingen probeerden zo snel mogelijk zo goed mogelijk de antwoorden te vinden. Ik zag direct goede samenwerkingen ontstaan. Leerlingen verdeelde de taken, zoals het bijhouden van de tijd en het schrijven van de antwoorden. Iedereen bemoeide zich met de antwoorden, want iedereen wilde het goed doen.
Afronden
Na het parcours ging iedereen zitten en bespraken we de antwoorden. Ieder groepjes kreeg de gelegenheid om een of twee werkwoorden te bespreken. We gingen nog eens in op de regels en ik vroeg leerlingen uit te leggen waarom ze bepaalde antwoorden gaven. Naast een leuke opdracht, was dit vooral ook een leerzame opdracht. Leerlingen moesten toepassen en ook kunnen uitleggen waarom ze dit zo deden. In combinatie met het spelelement en het samenwerken was het in iedere klas een succes.
Ook aan de slag?
Dat kan! Het kwartetspel voor werkwoordspelling vind je in mijn shop. Wanneer je het aanschaft heb je het direct in je mailbox en kun je er dus ook direct mee aan de slag. Je ontvangt het kwartetspel nu ook tijdelijk gratis bij aanschaf van de online cursus Werkvormen voor iedere les.