We zijn alweer een tijdje online aan het lesgeven en (zeker vergeleken met de vorige lockdown) merk ik dat het mij beter afgaat. Ik heb meer ritme en minder moeite met het voorbereiden van de lessen, het uitvoeren van de lessen en het geboeid houden van mijn leerlingen. Wij werken met Zoom en waar Teams dit al enige tijd had heeft Zoom nog niet zo lang geleden de optie voor break-outrooms toegevoegd aan de standaardopties. En wat ben ik blij met die mogelijkheid!

Wat zijn break-outrooms

Waarschijnlijk heb je er al eens over gehoord en gebruik je de optie zelf al. Maar mocht je niet precies weten wat het is, hierbij even een hele korte uitleg. Break-outrooms is een optie binnen een online vergaderprogramma die de deelnemers aan een online vergadering over apart online ruimtes verdeeld. Dit kan automatisch, maar kan ook handmatig.

Deze optie is voor onderwijs zo fijn, omdat je op deze manier leerlingen kan laten samenwerken aan opdrachten in grote of kleine groepjes. Ik zet ze graag in, omdat ik merk dat ik te snel een hele les volklets. Ik praat nu eenmaal makkelijk, maar ik raak daarmee uiteindelijk zelfs de meest loyale leerlingen kwijt. Door iedere les een moment van samenwerken in te plannen doorbreek ik dit geklets van mijzelf en houd ik mijn leerlingen gemotiveerd.

Extra fijn

Ik merk dat de break-outrooms ook bijdragen aan een sociaal stukje dat leerlingen nu helemaal kwijt zijn. Normaal gesproken hangen ze in pauze bij elkaar in groepjes. Tijdens lessen werken ze vaak samen en in groepjes. Dat valt nu allemaal weg. Ik merkte dat vooral toen we in maart thuis zaten. Nu lukt het mij om mijn leerlingen ook op sociaal punt te ondersteunen. Mijn ervaringen met break-outrooms zijn dan ook voornamelijk positief.

Drie tips om break-outrooms in te zetten

Ik zet break-0utrooms op dit moment op de volgende drie manieren in:

  1. In duo’s of groepjes werken
    Iedere les moeten er naast theorie en uitleg ook opdrachten gemaakt worden of een activerende werkvorm uitgevoerd worden. Die afwisseling is wat mij betreft juist in online lessen van essentieel belang en kan met break-outrooms ook makkelijk worden gerealiseerd. Ik laat mijn leerlingen in duo’s werken of in viertallen. Mijn ervaring is dat dit het meest effectief is.
  2. Differentiëren
    Zeker nu je niet meer fysiek bij leerlingen bent is het soms moeilijk in te schatten of leerlingen de stof snappen. Ik probeer daar achter te komen door het inzetten van formatief evalueren en/of een online tool. Als ik eenmaal weet hoe de leerlingen er voor staan, verdeel ik ze in groepen.

    • Een groep die het snapt. Zij gaan aan de slag met zelf bestuderen van de stof en het zelfstandig maken van opdrachten in een eigen break-outroom. Ze kunnen elkaar vragen stellen en verder helpen.
    • Een groep die het redelijk snapt, maar wel aan het werk geholpen moet worden. Ik geef ze instructie over nieuwe stof en leg uit wat de opdracht inhoud. Vervolgens gaan ze zelf aan de slag. Ze kunnen elkaar vragen stellen en mogen mij na 10 minuten roepen om vragen te beantwoorden die ze echt zelf kunnen oplossen. Pas na 10 minuten, want ik gebruik die minuten voor groep 3.
    • Een groep die de stof nog niet snapt. Zij doen mee met de uitleg aan groep twee. Als groep 2 aan de slag is, ga ik met groep 3 nog verder de stof in. Hier heb ik dus die 10 minuten van hierboven voor nodig. Ik geef extra uitleg over een (een specifiek) deel van de stof. We doen samen een aantal opdrachten of delen van opdrachten. Pas als zij het snappen en zelf aan de slag kunnen ga ik weer bij groep 2 kijken.
  3. Expertgroepen
    Ook werk ik graag met expertgroepen. Er zijn altijd leerlingen die de stof goed begrijpen. Ik verdeel hen over een aantal break-0utrooms. Vervolgens verdeel ik de rest van de klas over de break-outrooms. De leerlingen gaan aan de slag met de stof of met de opdrachten. Ze kunnen eerst hulp vragen bij hun mede-groepsgenoten. Pas daarna kom ik helpen.

Wat doen leerlingen tijdens deze sessies?

Je kunt leerlingen aan de slag laten gaan met verschillende dingen. Zo kun je er voor kiezen om geen huiswerk op te geven, maar dit in de break-outrooms te laten doen. Dat heeft wat mij betreft als voordeel dat je zeker weet dat leerlingen actief aan de slag gaan en dat ze er ook over in gesprek gaan. Dat is leerzamer dan thuis na een dag online les nog opdrachten moeten maken voor allerlei vakken.

Je kunt ze ook laten samen werken aan een opdracht, werkstuk of presentatie. Op mijn website vind je veel opdrachten en lesideeën die je ook tijdens sessies met break-outrooms kunt laten doen.

Meer over mij?

Deze tool bespreek ik uitgebreider in de online cursus Werkvormen voor iedere les. Een zeer toegankelijke online cursus, speciaal ontwikkeld voor startende docenten. Meer daarover lees je op de website van Docentenleven Academie.

Volg je mij al op Instagram? Daar geef ik je dagelijks een kijkje in mijn docentenleven. Niet alleen mijn werk, maar ook de combinatie met mijn gezin, studie en mijn bedrijf komt hier voorbij! Op Facebook vind je een Facebookgroep voor Startende en Studerende docenten en een Facebookgroep voor Activerende Werkvormen.

Ben je op zoek naar een training voor jezelf of het hele team? Neem vrijblijvend contact met mij op. Ben je op zoek naar een leuke download om in te zetten tijdens je lessen, een fijne online training of een praktisch e-book? Neem dan eens een kijkje in mijn academie. De komende tijd vind je hier steeds meer middelen voor jouw professionalisering.