Ik ben altijd op zoek naar handige tools en onlangs kwam ik er een tegen tijdens een training die ik zelf volgde op het gebied van formatief evalueren. Het gaat om de tool Quizalize, waarmee je wordt geholpen om te differentiëren in de les. Maar ook helpt het je om gevolgen te geven (feed forward) in het proces van formatief evalueren.

De tool

De tool is gratis en vrijwel alle opties die de tool biedt zijn ook in de gratis versie beschikbaar. Alles wat ik je vertel en laat zien is dan ook op basis van een gratis account. De enige restrictie is dat je maar een beperkt aantal quizzen kunt maken.

Dit kun je ondervangen door quizzen te maken die je in meerdere klassen kunt inzetten of door quizzen te verwijderen en nieuwe te maken, want dat kan wel.

Differentiëren

Met differentiëren bedoelen we dat je onderscheid maakt tussen de verschillende niveaus in je klas. Op de basisschool zijn deze onderlinge verschillen groter dan op de middelbare school. Daar zitten alle niveaus namelijk bij elkaar. Toch blijkt er in de praktijk ook op de middelbare school en op het mbo nog veel verschil te zitten tussen het niveau van leerlingen. Dit is ook weer per vak verschillend. Je kunt nu eenmaal niet overal goed in zijn.

Het liefste wil je iedereen op zijn eigen niveau les geven, maar met klassen van 30 leerlingen is dat niet zo makkelijk. Meestal zijn we al blij als het lukt om op drie niveaus te differentiëren. Daarbij gaan we uit van een groep die het moeilijk vindt, een middelgroep en een groep die het volledig snapt (experts).

Hoe werkt het 

Maak een quiz met jouw lesstof. De vragen zijn meerkeuze (vier stuks) waarvan een goed antwoord en drie foute antwoorden. Per vraag is het mogelijk om een uitleg te geven over het waarom van dit juiste antwoord. Je kunt per vraag dingen aanpassen, denk aan de antwoordtijd.

Na het maken van de quiz is het mogelijk om aanpassingen te doen aan het vervolg van de quiz. Dus wat doe je met de uitkomst van de quiz? Leerlingen kunnen bijvoorbeeld de quiz nog een keer doen, waardoor ze zichzelf kunnen verbeteren.

Leerlingen krijgen te zien hoeveel procent ze goed hadden, minder dan 50%, 50-80% of meer dan 80%. Dit is dan ook het niveau waarop de quiz differentieert. De meerwaarde van de quiz zit hem erin dat je aan deze percentages een vervolg kunt hangen. Denk aan een website om extra te oefenen of een YouTube filmpje met extra uitleg. Je kunt het allemaal koppelen. En als leerlingen hun uitslag zien, dan zien ze ook de verwijzing naar deze extra uitleg of oefening.

De resultaten

Wat kan jij met de resultaten doen? Ten eerste krijg je een mooi overzicht van de resultaten in de tool zelf. Dat wordt opgeslagen in jouw account. Leerlingen hebben geen account nodig. Het is daarom handig als leerlingen de quiz maken met hun eigen voornaam. Dat geeft jou inzicht in wie welke score heeft behaald.

Je kunt onder andere zien welke leerlingen zich verbeterd hebben als ze de quiz meerdere keren hebben gedaan. Je kunt ook zien wat welke leerling moeilijk vond. Op welke vraag ze bleven hangen.

Je kunt de uitslag ook gebruiken om in jouw volgende les te bepalen hoe jij gaat differentiëren. Denk eens aan de volgende opties:

  1. Drie groepen
    Maak drie groepen, leerlingen die het nog niet snappen, leerlingen die het redelijk snappen en leerlingen die het prima snappen. De laatste groep kan zelfstandig aan het werk, de middengroep geef je een korte instructie en zet je dan ook aan het werk. De eerste groep geef je extra uitleg (terwijl de rest zelfstandig werkt).
  2. Expertgroepen
    Verdeel de experts over de groepen die je maakt. Zij kunnen de andere leerlingen helpen bij het maken van opdrachten.

Dit werkt ook prima tijdens online lessen. Verdeel je leerlingen in dat geval in break-outrooms volgens een van de bovenstaande groepsindelingen.

Meer over mij?

Deze tool bespreek ik uitgebreider in de online cursus Werkvormen voor iedere les. Een zeer toegankelijke online cursus, speciaal ontwikkeld voor startende docenten. Meer daarover lees je op de website van Docentenleven Academie.

Volg je mij al op Instagram? Daar geef ik je dagelijks een kijkje in mijn docentenleven. Niet alleen mijn werk, maar ook de combinatie met mijn gezin, studie en mijn bedrijf komt hier voorbij! Op Facebook vind je een Facebookgroep voor Startende en Studerende docenten en een Facebookgroep voor Activerende Werkvormen.

Ben je op zoek naar een training voor jezelf of het hele team? Neem vrijblijvend contact met mij op. Ben je op zoek naar een leuke download om in te zetten tijdens je lessen, een fijne online training of een praktisch e-book? Neem dan eens een kijkje in mijn academie. De komende tijd vind je hier steeds meer middelen voor jouw professionalisering.