Padlet is een van mijn favoriete online tools op dit moment. Ik gebruik het bijna wekelijks en voor allerlei doeleinden. Ik merk dat Padlet ook de interesse heeft van scholen. Maar ik merk ook dat nog niet iedereen weet wat je nu precies met Padlet kan doen. Regelmatig geef ik trainingen of inspiratiesessies over Padlet en hoe je de tool in kunt zetten in je les. Tijdens die trainingen bespreek ik ook hoe je de tool kan toepassen door concrete werkvormen aan te bieden.

In dit artikel bespreek ik drie werkvormen (van de velen!) en hoop ik je een beetje te kunnen inspireren en op weg te helpen met je Padletaccount.

Voordat je begint

Zorg ervoor dat je een account hebt aangemaakt. Dat gaat heel erg simpel en is ook snel geregeld. Een account maak je gratis aan en geeft je recht op drie Padlets. Dat is misschien niet heel veel, maar om te beginnen en de tool uit te proberen is het voldoende. Het is mogelijk om Padlets te verwijderen als je klaar bent en een nieuwe aan te maken. Wil je meer Padlets maken? Dat kan ook, maar dan is het noodzakelijk om je account te upgraden naar een betaalde versie.

Goed om te weten: alle werkvormen en bijbehorende opties voor de Padlet zijn met een gratis account te realiseren. Een upgrade van je account voegt dus vooral extra Padlets toe. Niet direct belangrijke opties.

Werkvorm 1: een conceptmap maken

Wanneer je een nieuwe Padlet aanmaakt, kies je voor de variant ‘Canvas‘. Op deze variant is het mogelijk om berichten te plaatsen zoals je gewend bent. Ook hier kun je plaatjes, filmpjes, bestanden en linkjes plaatsen. Je kunt teksten typen en foto’s maken en plaatsen. Kortom, de inhoud van de berichten die je plaatst zijn gelijk aan de standaardversie.

Wat deze variant leuk maakt is dat het mogelijk is om de berichten aan elkaar te koppelen. De berichten in de variant Canvas hebben een extra instellingsknop die de gelegenheid biedt om verbindingslijnen te leggen tussen berichten. Zo is het mogelijk om berichten die bij elkaar horen, elkaar versterken of verbanden leggen met elkaar te verbinden.

Door de berichten met hetzelfde thema ook nog eens een kleurtje te geven, plaatjes toe te voegen die de onderwerpen ondersteunen en eventueel linkjes naar uitlegfilmpjes toe te voegen maak je samen met je klas een mooie en vooral informatierijke conceptmap.

Extra tip: verdeel leerlingen in groepen, geef ze een onderwerp en laat ze per groepje een conceptmap maken.

Werkvorm 2: werken aan een project

Werk je aan een project met je klas? Dan is het fijn om te weten welke werkzaamheden er verricht worden, door wie en wanneer. Het is mogelijk om een Padlet aan te maken die je inricht voor projectmatig werken. Ook wel agile of scrummen genoemd.

Om een goed overzicht te krijgen van hoe het met de taken van een project staat is het noodzakelijk om te weten welke taken er moeten gebeuren (to do), welke taken momenteel worden uitgevoerd (busy) en welke taken al afgerond zijn (finished). Met Padlet is het mogelijk om dit overzichtelijk in kaart te brengen. Kies hiervoor de variant ‘Kolom‘. Deze variant van Padlet geeft de mogelijkheid om je bord in kolommen te verdelen. Deze kolommen geef je een titel (bijvoorbeeld to do, busy, finished). Onder deze kolommen verzamel je de taken.

Het fijne aan Padlet is dat je in je berichten allerlei extra informatie kwijt kan, dus ook hier is het mogelijk om een rijke informatiebron te creëren. Geef je leerlingen niet alleen inzicht in de taken die ze moeten uitvoeren voor het project, maar vul deze berichten aan met linkjes naar informatieve websites of filmpjes.

Tip: behalve tijdens de les is het natuurlijk ook een handige manier om projecten of vergaderingen met jouw team te organiseren.

Werkvorm 3: uitwerkingen verzamelen en peerfeedback geven.

Opdrachten uit het boek maken leerlingen vaak in hun schrift, werkboek of in een online leeromgeving van de methode. Zo nu en dan kies ik ervoor om dergelijke opdrachten op de Padlet te laten inleveren. Dit heeft als voordeel dat we de opdrachten klassikaal kunnen bespreken, dat ik feedback kan geven of bewust kan kiezen om peerfeedback te laten geven.

In de praktijk werkt dit als volgt: ik kies voor de variant ‘kolom‘. Iedere kolom staat voor een opdracht uit het boek. In de titel verwijs ik dus ook duidelijk naar de opdracht in het boek. In plaats van individueel de huiswerkopdrachten te laten maken, kies ik er in dit geval vaak voor om leerlingen in groepjes of (nog beter) duo’s te verdelen. Samen gaan ze aan de slag met het huiswerk. Ze noteren de opdracht eerst in hun schrift. Vervolgens pakken ze per groep/duo hun telefoon (tenzij je werkt met een device in de klas, dan is het mogelijk om direct met de tablet of laptop te werken).

De leerlingen gaan naar de Padlet toe en noteren onder iedere kolom (= opdracht) hun antwoorden. Ik koppel ieder duo aan een ander duo, zodat ze feedback kunnen geven en ontvangen. Nadat de opdrachten zijn ingeleverd gaan leerlingen de opdrachten van het andere duo bekijken. Samen bespreken ze de antwoorden van dit andere duo. Ze bekijken wat er goed is gegaan bij de uitwerking en waar de eventuele foutjes zitten. Van te voren heb ik de mogelijkheid om feedback te geven al aangezet. Dit doe je in de instellingen. Het is de bedoeling dat leerlingen elkaar feedback geven door op ‘comment‘ te klikken. Je kunt eventueel ook werken met het geven van cijfers of sterren.

Tip: het is belangrijk dat leerlingen leren dat feedback geven altijd opbouwend moet zijn. Bespreek van te voren wat opbouwende feedback is en hoe je dit goed kunt geven.

Nog wat laatste tips

Heb je een opdracht bedacht en de Padlet aangemaakt? Deel de link via een powerpoint, maar nog leuker: maak er een QR-code van! Ben je klaar en tevreden met het resultaat? Bewaar dit resultaat dan! Padlet biedt verschillende mogelijkheden om het resultaat te downloaden en/of op te slaan.

Meer weten over Padlet?

Wil je meer weten over de tool Padlet? Dat snap ik, want met Padlet is het mogelijk om activerende werkvormen in te zetten en de motivatie van docenten en leerlingen/studenten te verhogen. Ik help jou en jouw team graag verder. Bijvoorbeeld door het geven van een training of inspiratiesessie. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Heb je interesse in een andere door mij gegeven (online) training? Leuk! Op deze pagina vind je meer informatie. Wil je meer weten over werkvormen en hoe je die inzet in jouw lessen? Bekijk dan eens deze pagina.
Heb je interesse in een professionele samenwerking? Check dan mijn LinkedIn of stuur een mailtje via info@docentenleven.nl.

Wil je meer artikelen lezen en op de hoogte blijven? Dat kan! Via Facebook deel ik regelmatig tips en links die ik online tegenkom. Via Instagram geef ik je een inkijkje in mijn docentenleven, inclusief mijn studie en mijn gezinsleven.

 

Marjolein

http://www.docentenlevenacademie.nl

Marjolein is 37 jaar, getrouwd en moeder van vier kinderen. Ze werkt als docent Nederlands op een middelbare school. In het kader van de master Onderwijswetenschappen doet zij onderzoek naar zij-instromers en starters in het onderwijs. Het is haar missie om startende docenten en zij-instromers een reëel beeld te geven van het onderwijs. Maar vooral ook om (startende) docenten te inspireren om zoveel mogelijk uit het vak te halen. Voor Docentenleven schrijft zij artikelen over starten en studeren in het onderwijs, activerende werkvormen, formatieve evaluatie, ICT in de les en online/hybride onderwijs. Daarnaast ontwikkelt zij trainingen en lesmateriaal. In november 2021 komt haar eerste boek uit!

1 Comment

  • Dank je wel voor dit bericht en de inspirerende ideeën! Is het mogelijk in padlet om de leerlingen te laten posten zonder elkaars werk te zien en dat je nadat iedereen het ingeleverd heeft, de inzendingen zichtbaar maakt?

Comments are closed.