Kahoot is, denk ik, een van de meest gebruikte online tool binnen het onderwijs. Het wordt zo veel gebruikt dat ik steeds vaker om mij heen hoor dat Kahoot niet meer voldoet aan de behoeftes van docenten. Met name het feit dat Kahoot werkt met punten voor degene die het snelste antwoord geeft wordt genoemd als een nadeel van deze tool. En dat is begrijpelijk, want leerlingen gaan vooral snel antwoorden en denken niet na over de vragen die gesteld worden. En daarmee ga je dus voorbij aan het doel dat je voor ogen hebt met een quiz over de lesstof.

Toch is dat, jammer, want in de basis is Kahoot een heel fijne tool om tussentijds te checken of leerdoelen behaald zijn en zo niet waar leerlingen in hun leerproces staan.

Het doel voorbij

De meest gehoorde klacht richting Kahoot is dat de tool niet zozeer meet in hoeverre leerlingen de stof beheersen. Het lijkt soms eerder een wedstrijd tussen leerlingen om zo snel mogelijk het antwoord te geven. En om dat te doen, gaan leerlingen steeds vaker gokken in de hoop dat ze het goede antwoord geven in plaats van dat leerlingen nadenken over de vraag.
Ook voor mij is dit een herkenbaar probleem. Maar hier is wel iets aan te doen!

Tips om de live-versie van Kahoot effectiever te maken

Het grootste probleem met Kahoot, het gokken van het goede antwoord om de meeste punten te krijgen, is te ondervangen. Zonder iets aan te passen aan de instellingen kun je met jouw rol als docent een paar stappen ondernemen.

De vraagstelling
Om te beginnen kun je goed nadenken over de vraagstelling die je gebruikt bij het maken van de quiz. Zorg ervoor dat het belangrijk wordt om de vraag te lezen voor het goede antwoord. Bijvoorbeeld, kies niet voor een vraag als ‘welk antwoord is juist’, waarbij je dan drie foute en een goed antwoord aanbiedt. Maar draai dat ook eens om. De eerste keer zullen leerlingen pas achteraf beseffen dat ze niet goed gelezen hebben, maar hebben ingevuld welke vraag er gestel wordt. Wijs de leerlingen hierop voordat je de volgende vraag aanzet. Leerlingen zullen hier dan bewuster op gaan letten en automatisch rustiger antwoorden.

True or False
Gebruik je deze vorm van vragen stellen graag? Zorg dan dat je regelmatig wisselt van vraagstelling en daarmee ook wisselt van of het antwoord true of flase is. Zo verklein je de kans op gokken.

Bespreek de vragen en antwoorden tussendoor
Bij Kahoot moet je zelf doorklikken naar de volgende vraag. Dat geeft je de gelegenheid om een vraag te bespreken voordat je weer verder klikt. Je kunt daarmee het gesprek aangaan over het waarom van het antwoord. Op deze manier gaat de vraag niet zomaar voorbij, maar krijgt het waarde en draagt het iets bij aan het leerproces.

Je kunt er ook voor kiezen om een aantal zaken aan de quiz te veranderen, waardoor je de tijdsdruk en het gokken op het goede antwoord kunt verminderen. Zo kun je er voor kiezen om de tijd die leerlingen hebben om het antwoord te geven langer te maken. Standaard staat dit op 20 seconden. Een andere optie is het uitzetten van de punten. Door dit te doen, krijgen leerlingen helemaal geen punten voor een goed antwoord. De spanning gaat er dan natuurlijk wel vanaf.

De assign-optie: dezelfde quiz, maar dan vanuit huis

Kahoot heeft een optie waarmee je jouw quiz als opdracht kunt delen met jouw klas. Waar deze leerlingen zich ook bevinden, ze kunnen de quiz in hun eigen tijd maken. Superhandig als je tussentijds wil weten waar de leerlingen staan ten opzichte van het leerdoel.

Je kunt allerlei zaken aanpassen aan de opdracht. Bijvoorbeeld de uiterste inleverdatum van de toets, zodat je bijvoorbeeld voor de volgende les van iedereen een gemaakte opdracht hebt ontvangen. Je kunt ook de volgorde van de antwoorden veranderen.

Het is mogelijk de opdracht te delen via onder andere Teams en Google Classroom. Ook kun je de link naar de opdracht delen via de mail, Magister of een ELO. Leerlingen kunnen de opdracht starten door het invullen van een pincode, zoals ook bij de live-versie

Het fijne aan deze manier van toetsen is dat je de resultaten van je leerlingen kunt bekijken. Bijvoorbeeld of iemand hulp nodig heeft. Maar ook of er uitgenodigde leerlingen zijn die nog niet aan de opdracht gewerkt hebben.

Op zoek naar een training voor jezelf of  jouw team?

Heb je interesse in een door mij gegeven (online) training? Leuk! Op deze pagina vind je meer informatie. Wil je meer weten over werkvormen en hoe je die inzet in jouw lessen? Bekijk dan eens deze pagina.
Heb je interesse in een professionele samenwerking? Check dan mijn LinkedIn of stuur een mailtje via info@docentenleven.nl.

Wil je meer artikelen lezen en op de hoogte blijven? Dat kan! Via Facebook deel ik regelmatig tips en links die ik online tegenkom. Via Instagram geef ik je een inkijkje in mijn docentenleven, inclusief mijn studie en mijn gezinsleven.