Al jaren gebruik ik woordzoeker in, met name, mijn onderbouwklassen. Toen ik op het vmbo werkte gebruikte ik een woordzoeker als activiteit na een toets. Als leerlingen al klaar waren, maar anderen nog niet. Het waren kant en klare woordzoekers, van internet geplukt en meestal met als thema iets uit de tijd van het jaar. Bijvoorbeeld sinterklaas, kerst, herfst of zomer.
Zelf maken via een website
Later ontdekte ik dat je heel makkelijk zelf een woordzoeker kunt maken. Op internet zijn er verschillende woordzoekergeneratoren. Supermakkelijk: je geeft een aantal woorden op in een thema, bedenkt een woord of zin voor de oplossing en drukt op ok. Vervolgens maakt het programma jouw persoonlijke woordzoeker. Wanneer je een betaalde versie hebt is het zelfs mogelijk om jouw woordzoeker te personaliseren. Met plaatjes of zelfs foto’s.
Een leuke toepassing kwam ik tegen via Loes van Gemert. Zij tipte de woordzoeker als kennismakingsspel. Door een woordzoeker te maken met alle namen van de leerlingen, help je de leerlingen met het oefenen van de namen.
Zelf laten maken door de leerlingen
Maar je kunt nog veel meer doen met een woordzoeker. Laat je leerlingen op een andere manier werken met de lesstof. Denk eens aan onderzoekend leren. Geef stukken lesstof op en geef je leerlingen de tijd om zich hierin te verdiepen. Laat ze belangrijke begrippen of kenmerken noteren en hier een woordzoeker van maken.
Of, maar dat is wel wat moeilijker dan de optie hierboven, maak een opdrachtblad waarop je de omschrijving van een tiental begrippen noteert. Vervolgens moeten de leerlingen hier de juiste begrippen bij zoeken en van dit resultaat een woordzoeker maken.
In deze vormen werk ik overigens liever niet met een online generator. Veel leuker is het om creatief aan de slag te gaan met papier, stiften en meer. Net als wanneer we een spel maken, wordt het een rommeltje, maar dit soort lessen bieden wel weer mogelijkheden om je leerlingen wat beter te leren kennen!
Tips voor gevorderden: een woordzoeker formatief inzetten
Tot slot een tip die, vond ik zelf toen ik er eenmaal mee aan de slag ging, wat meer handelingen en voorbereiding vereist dan de bovenstaande tips. Ik wilde de lesstof namelijk op formatieve wijze toetsen door middel van een woordzoeker.
Bij dit idee is het bekende rijtje woorden aan de zijkant van een blok met letters vervangen door omschrijvingen van of vragen over begrippen en kenmerken van de stof. Het antwoord op de vragen is wel een enkel woord (of een combinatie van een paar woorden) en staat verstopt in de woordzoeker. De leerlingen moeten dus eerst nadenken over de stof, hun aantekeningen of het boek raadplegen en tot een antwoord komen. Vervolgens moeten ze hun antwoord opzoeken in de woordzoeker. Om als docent duidelijk te krijgen of leerlingen daadwerkelijk de stof beheersen (en niet zomaar wat bekende woorden wegstrepen), moeten ze hun antwoord ook nog noteren naast de vraag.
Ik was zelf heel enthousiast over dit idee en ging ermee aan de slag, maar ik liep wel tegen wat problemen op. Zo vond ik geen generator die de mogelijkheid biedt om een vragenlijstje naast de woordzoeker te zetten en de antwoorden op die vragen in de woordzoeker te verwerken. Ik moest dus een beetje knippen en plakken. Dit deed ik met behulp van Canva. Het resultaat zie je hiernaast en kun je, als je het leuk vindt, hier downloaden. Mocht je talendocent zijn en dit onderwerp behandelen: gebruik hem! Ik zou het wel leuk vinden als je me via social media laat weten wat je er van vond!
Op zoek naar een training voor jouw team?
Heb je interesse in een door mij gegeven (online) training? Leuk! Op deze pagina vind je meer informatie. Wil je meer weten over werkvormen en hoe je die inzet in jouw lessen? Bekijk dan eens deze pagina.
Heb je interesse in een professionele samenwerking? Check dan mijn LinkedIn of stuur een mailtje via info@docentenleven.nl.
Wil je meer artikelen lezen en op de hoogte blijven? Dat kan! Via Facebook deel ik regelmatig tips en links die ik online tegenkom. Via Instagram geef ik je een inkijkje in mijn docentenleven, inclusief mijn studie en mijn gezinsleven.