Al eerder vertelde ik over de teamvergadering aan het begin van dit schooljaar, waarin wij zochten naar mogelijkheden om les te geven met anderhalve meter afstand. Ik besprak de mogelijkheden die je hebt met het aanpassen van de opstelling in je lokaal. Deze keer bespreek ik de mogelijkheid van het inzetten van expertleerlingen tijdens de les.
Expertleerlingen, wat betekent dit?
Als je een klas een tijdje lesgeeft, ontdek je vaak dat de kennis die leerlingen over jouw vak hebben verschilt. Je hebt altijd leerlingen in de klas die heel goed zijn in jouw vak, leerlingen die gemiddeld scoren op jouw vak en leerlingen die meer hulp nodig hebben. Als je dit weet, houd je hier als het goed is al rekening mee tijdens de les door te differentiëren. Maar je kunt deze kennis over je leerlingen ook inzetten. Leerlingen die heel goed zijn in een vak zou je experts kunnen noemen. Ze vinden jouw vak vaak leuk of in ieder geval niet moeilijk. Ze begrijpen de stof snel en beheersen de kennis ook. En als het even meezit zijn ze in staat om de stof uit te leggen aan andere leerlingen. Als dat het geval is, dan zijn ze dus experts in jouw vak en kunnen ze je misschien wel helpen!
Hoe kun je expertleerlingen inzetten?
Wanneer je werkt in groepjes kun je de groepen zo verdelen dat in iedere groep een expertleerling zit. Terwijl leerlingen samen werken aan het maken van opdrachten, kunnen de expertleerlingen uitleg geven waar nodig of helpen met het beantwoorden van de vragen. Op deze manier leren leerlingen van elkaar. Zo leren leerlingen die de stof niet zo goed beheersen over de inhoud en de expertleerlingen leren samenwerken en anderen helpen.
Waarom zou je expertleerlingen inzetten?
Als je een grote klas hebt, is het niet altijd mogelijk om alle vragen tegelijk te beantwoorden. Door leerlingen te verdelen in groepjes of duo’s en daarbij leerlingen die wat hulp kunnen gebruiken te koppelen aan expertleerlingen, neem je wat druk bij jezelf weg. Natuurlijk zullen niet alle vragen kunnen worden beantwoord of problemen worden opgelost, maar je zal merken dat de meest gestelde vragen vaak wel kunnen worden beantwoord door expertleerlingen. Het geeft jou als docent de gelegenheid om langs de groepjes te lopen en de lastigere vragen te beantwoorden.
Extra bijkomstigheid
Nu we vanwege Corona meer afstand moeten bewaren is het lastiger geworden om dicht bij de leerlingen te komen of door de klas te lopen en bij groepjes leerlingen aan te sluiten. Ook dan is het praktisch om expertleerlingen in te zetten. Prangende vragen kunnen worden beantwoord tijdens de samenwerking en jij kunt enige afstand bewaren.
Punt van aandacht
Er is overigen wel een puntje van aandacht. Het idee van differentiëren is dat je iedere leerling op zijn eigen niveau bedient. Als je iedere les met expertleerlingen zou werken, dan betekent dit dat je de leerlingen die gemiddeld of lager scoren op jouw vak bedient, maar daarmee vergeet je dus de leerlingen die bovengemiddeld scoren.
Het is dus best een goed idee om deze manier van klassenmanagement zo nu en dan in te zetten. Als je maar zorgt dat je voldoende afwisselt met andere manieren van lesgeven. Je moet namelijk niet vergeten om jouw experts uit te dagen en verdieping te bieden. Zo heb je oog voor alle leerlingen.
Op zoek naar een training voor jouw team?
Heb je interesse in een door mij gegeven (online) training? Leuk! Op deze pagina vind je meer informatie. Wil je meer weten over werkvormen en hoe je die inzet in jouw lessen? Bekijk dan eens deze pagina.
Heb je interesse in een professionele samenwerking? Check dan mijn LinkedIn of stuur een mailtje via info@docentenleven.nl.
Wil je meer artikelen lezen en op de hoogte blijven? Dat kan! Via Facebook deel ik regelmatig tips en links die ik online tegenkom. Via Instagram geef ik je een inkijkje in mijn docentenleven, inclusief mijn studie en mijn gezinsleven.