Dit jaar heb ik geen brugklassen, maar wel havo 2. Vorig jaar gaf ik wel les aan de brugklas en dat betekent dat de stof die ik toen met hen besproken heb nog vers in mijn geheugen ligt. De vraag is echter of dit voor mijn nieuwe klassen ook geldt. Daarom start ik deze week met voorkennis activeren.

Waarom voorkennis activeren?

Als je leerlingen iets nieuws wil leren, is het zinvol om deze nieuwe kennis te koppelen aan kennis die zij al hebben. De stof wordt, als het een beetje meezit, sneller van het werkgeheugen naar het langetermijngeheugen geplaatst. De plek waar je kennis eigenlijk het liefste hebt. Dit bouwen op bestaande kennis geldt in principe voor iedere vorm van kennis of vaardigheden. Dus ook voor het onderdeel lezen van het vak Nederlands, zoals in dit specifieke geval.

In klas twee gaan we er als docenten vanuit dat leerlingen de stof van het eerste jaar beheersen. Dat zij dit kunnen reproduceren. Maar in de praktijk is dit lang niet altijd het geval. Ik kan dus wel vrolijk van start gaan met het aanbieden van nieuwe informatie, maar als halverwege blijkt dat leerlingen de kennis van vorig jaar helemaal niet meer beheersen dan loop je als docent uiteindelijk vast.

Terughalen van kennis

Vaak zeggen leerlingen dat ze niet meer weten wat ze voorgaande jaren geleerd hebben, maar blijkt dat dit in de praktijk wel meevalt. Die kennis zit wel ergens, het moet alleen weer even worden opgesnord en geactiveerd. En dat is dus waar ik de komende tijd bij ieder nieuw stukje stof mijn aandacht eerst op richt: het activeren van kennis die ergens in het puberbrein verstopt zit.

Verschillende manieren

Je kunt op verschillende manieren voorkennis activeren. Ik schreef daar al eerder artikelen over. Deze keer ga ik aan de slag met Answergarden.

Met Answergarden stel je leerlingen in de gelegenheid om een vraag kernachtig te beantwoorden. De antwoorden van leerlingen worden verzameld in een soort wolk van woorden. De meest gegeven antwoorden worden groter of dikker, waardoor je een goed beeld krijgt van de gedachtes van de leerlingen.

Ik ga tijdens mijn les vragen wat mijn leerlingen nog weten van de begrippen die tijdens hun eerste schooljaar zijn besproken. Het is belangrijk dat ze zich dit weer herinneren, omdat het boek in het tweede jaar direct verder gaat waar we vorig jaar gebleven zijn. We vullen aan en diepen uit. Dus die basisbegrippen moeten we weer een keer bespreken voordat we verder kunnen.

Opties van Answergarden

De tool ken veel verschillende opties. Je kunt aangeven hoe lang de antwoorden mogen zijn. Door middel van een wachtwoord kun je aangeven wie de Answergarden mogen openen. Je kunt aangeven waar je hem voor gebruikt (in dit geval dus voor een klas). Je kunt de spamfilter aanzetten en het is mogelijk om de lettertypes enigszins aan te passen.

Voor mij is vooral belangrijk dat ik de Answergarden van te voren al klaar kan zetten. Dat ik de vraag die ik wil stellen er nog eens in kan verwerken en dat ik de link naar de Answergarden in mijn powerpoint kan verwerken. Ik doe dat via een QR-code. Door middel van het scannen van deze code komen de leerlingen direct op de goede pagina terecht.

Nabespreken

Aan het einde van de opdracht bespreek ik de gegeven antwoorden met mijn leerlingen. In een klassengesprek gaan we alle belangrijke begrippen af en bespreken wat ze betekenen. Op deze manier zijn we lekker actief bezig met voorkennis activeren. Tot slot laat ik een overzicht zien van alle belangrijke begrippen van vorig jaar, om er zeker van te zijn dat we niks vergeten. In les twee kunnen aan de slag met de nieuwe stof!

Wil je meer artikelen lezen en op de hoogte blijven? Dat kan! Via Facebook deel ik regelmatig tips en links die ik online tegenkom. Via Instagram geef ik je een inkijkje in mijn docentenleven, inclusief mijn studie en mijn gezinsleven.
Heb je interesse in een door mij gegeven (online) training? Leuk! Op deze pagina vind je meer informatie. Wil je meer weten over werkvormen en hoe je die inzet in jouw lessen? Bekijk dan eens deze pagina.
Heb je interesse in een professionele samenwerking? Check dan mijn LinkedIn of stuur een mailtje via info@docentenleven.nl.