Op middelbare scholen wordt les gegeven met anderhalve meter afstand tussen leerlingen en docenten. Of eigenlijk tussen leerlingen en alle volwassenen dient anderhalve meter afstand gehouden te worden. Door deze (en andere) afspraken is het mogelijk om alle leerlingen weer op school te hebben en dat is fijn! Deze afstand heeft echter ook minder fijne bijwerkingen op de didactiek die veel docenten hanteren. Neem bijvoorbeeld het rondje door de klas om te zien of iedereen aan het werk is. Of de vraag van een leerling die niet perse klassikaal hoeft te worden besproken.

Teamoverleg

Tijdens ons teamoverleg kwam deze anderhalve meter afstand veelvuldig ter sprake, want de conclusie was dat we onze didactiek moesten aanpassen om deze regel te handhaven. Hoewel veel docenten natuurlijk hun gezondheid en die van anderen belangrijk vinden, willen ze ook ‘gewoon’ les kunnen geven. En daar hoort het door de klas wandelen, aanwijzingen geven en korte gesprekjes met individuele leerlingen wel bij.

Een mogelijke oplossing: de u-opstelling

Een van de oplossingen die ter sprake kwam was het aanpassen van de opstelling van de tafels. Vrijwel alle klassen zijn bij ons ingedeeld in de typische school opstelling. Twee tafeltjes aan elkaar en in rijen. In de meeste klassen drie stuks. Hier doorheen lopen zorgt ervoor dat je de anderhalve meter afstand niet kunt waarborgen. Door de tafels in een lokaal in een u vorm te zetten, is dit rondje door de klas wellicht wel mogelijk en kan de anderhalve meter afstand worden gehandhaafd.

In een u-opstelling staan alle tafels aan de buitenranden van de klas in een (logisch) u-vorm. De opening van de u is naar de docent en het bord gericht. Iedereen kan dus de docent en het bord goed zien. Het gebied in het midden van de u is vrij. Leerlingen moeten blijven zitten en lopen dus ook niet in dit middendeel. Zij zitten achter hun tafel aan de buitenkant van de u, waardoor er automatisch al een halve tot een hele meter afstand wordt gecreëerd.

Het bureau van de docenten is bij ons op school afgeplakt met een soort afzetlint, om te zorgen dat leerlingen niet te dichtbij komen. Dit gebied is echter maar beperkt. Voor iemand als ik, die graag rondwandelt en uitlegt met handen en voeten (en dus meer ruimte nodig heeft dan het vlak biedt) is de u-opstelling ook ideaal! Als docent kun je je veel vrijer bewegen. Je kunt zelfs de hele klas door en leerlingen die achteraan in de klas zitten op gepaste afstand benaderen. Leerlingen die tijdens een opdracht een vraag hebben, kunnen nu ook worden bereikt.

Wil je meer artikelen lezen en op de hoogte blijven? Dat kan! Via Facebook deel ik regelmatig tips en links die ik online tegenkom. Via Instagram geef ik je een inkijkje in mijn docentenleven, inclusief mijn studie en mijn gezinsleven.
Heb je interesse in een door mij gegeven (online) training? Leuk! Op deze pagina vind je meer informatie. Wil je meer weten over werkvormen en hoe je die inzet in jouw lessen? Bekijk dan eens deze pagina.
En denk je dat ik degene ben die jou zou kunnen coachen? Dat lijkt mij heel erg leuk!
Heb je interesse in een professionele samenwerking? Check dan mijn LinkedIn of stuur een mailtje via info@docentenleven.nl.