Als je mij al een tijdje volgt, weet je misschien dat ik het leuk vind om mijn leerlingen een spel te laten maken van hun lesstof. Eerder beschreef ik al hoe je het maken van een spel kunt aanpakken. Ook beschreef ik hoe je een kwartetspel kunt maken. Deze keer bespreek ik hoe je een memoryspel kunt maken met je klas.

Welke stof is geschikt voor een memoryspel

Bij een memoryspel met lesstof ga je niet op zoek naar twee gelijke plaatjes, maar ga je op zoek naar dingen die bij elkaar horen. Eigenlijk kun je met iedere stof een memoryspel maken. Je kunt bijvoorbeeld sommen op het ene kaartje zetten en de antwoorden op het andere kaartje. Of je zet begrippen op het ene kaartje en de betekenissen van die begrippen op de ander kant. Andere voorbeelden van lesstof:

  • Nederlands: spellingsregels en voorbeelduitwerkingen.
  • Vreemde talen: woordjes (Engels, Duits, Frans etc.) en de betekenis.
  • Geschiedenis: gebeurtenis en jaartal.
  • Aardrijkskunde: land en hoofdstad.

Dit is slechts een voorbeeld van de mogelijkheden. Wellicht helpt het je op weg om een goede opdracht te bedenken. Want het is wel belangrijk dat de opdracht en de stof die gebruikt mag worden goed afbakent.

Hoe ga je aan het werk

Zorg dat je de stof al een keer hebt behandeld in een andere les. Zo is de stof niet helemaal nieuw en weten de leerlingen waar ze de informatie kunnen vinden. Verdeel de leerlingen in groepjes. Zorg ervoor dat de groepjes niet te groot zijn, zodat het leerrendement zo hoog mogelijk is. Verdeel vervolgens de stof over de leerlingen. Het leukste is het om ieder groepjes een ander stuk van de stof te geven. Zo komen de leerlingen met het spelen van de spellen met verschillende onderdelen van de stof in aanraking.

Wanneer de groepjes gemaakt zijn en de stof is verdeeld, gaan de leerlingen aan de slag. Spreek duidelijk af hoeveel tijd de leerlingen krijgen om in de klas te werken. Het is natuurlijk ook mogelijk om de opdracht voor een deel als huiswerk op te geven. Ik geef zelf altijd twee lessen de tijd om creatief aan de slag te gaan. De eerste les is niet volledig, want in die les leg ik de opdracht ook uit. De tweede les geef van te voren duidelijk aan dat de leerlingen aan de opdracht gaan werken en dat zij hun spullen mee moeten nemen. Daarna moeten zij in hun eigen tijd verder werken aan het spel. Ook spreek ik af wanneer ik de spellen weer op school verwacht en wanneer we ze gaan spelen.

Format voor het spel

Ik heb een format gemaakt voor een memoryspel. Je vindt het hier:

Wil je meer artikelen lezen en op de hoogte blijven? Dat kan! Via Facebook deel ik regelmatig tips en links die ik online tegenkom. Via Instagram geef ik je een inkijkje in mijn docentenleven, inclusief mijn studie en mijn gezinsleven.
Heb je interesse in een door mij gegeven (online) training? Leuk! Op deze pagina vind je meer informatie. Wil je meer weten over werkvormen en hoe je die inzet in jouw lessen? Bekijk dan eens deze pagina.
En denk je dat ik degene ben die jou zou kunnen coachen? Dat lijkt mij heel erg leuk!
Heb je interesse in een professionele samenwerking? Check dan mijn LinkedIn of stuur een mailtje via info@docentenleven.nl.