Deze week ben ik, net als veel andere vo-docenten, weer begonnen voor de klas. Hoewel ik een onderwijsuitdaging niet uit de wegga en ontzettend blij word van vernieuwing en dingen uitproberen, was ik toch een beetje zenuwachtig. Ik mocht direct het eerste uur starten, dus ik kon niet even de kat uit de boom kijken. Daarnaast had ik voor mijzelf de lat ook gelijk hoog gelegd: ik wilde weer echt goed en inhoudelijk les gaan geven. Ik wil deze laatste weken namelijk gaan gebruiken om van alles uit te proberen om ook volgend jaar goed van start te kunnen. En met mijn klassen, die ik inmiddels door en door ken, durf ik dat proberen wel aan. Maar toch, hoe zou het gaan, zouden ze het oppikken, zouden zij er ook nog wat van opsteken, is de techniek in orde. En zo had ik nog wel meer vragen in mijn hoofd. Toch besloot ik om mijn ideeën voor activerende werkvormen voor hybride lesgeven direct in de praktijk uit te voeren. En met succes! Gelukkig!
Activerende werkvormen voor hybride lesgeven
Eerder deze week deelde ik al dat mijn eerste plannetje gelukt is. Vandaag heb ik nog een andere werkvorm in de praktijk gebracht. De leerlingen zijn van mij gewend dat ik wel eens wat uitprobeer. Soms doe ik iets heel nieuws en dan geef ik ook aan dat ik niet weet of het gaat werken. Maar juist dan gaan de leerlingen er echt voor zitten om het te laten slagen. En ook nu vonden ze het leuk om mijn proefkonijn te zijn. Ze genieten van docenten die andere werkvormen inzetten dan het geijkte, zeker nu ze hele dagen in hetzelfde lokaal zitten en weinig bewegingsvrijheid hebben. In dit artikel deel ik met jullie welke activerende werkvormen voor hybride lesgeven ik tot nu toe heb uitgeprobeerd en hoe dit is verlopen.
Padlet
Tijdens mijn eerste lessen heb ik de laatste dossieropdrachten voor dit jaar uitgelegd. Het betreft hier overigens opdrachten die wij specifiek voor het vak Nederlands bedenken en ontwikkelen. Maar uiteraard kan hier iedere opdracht worden gebruikt. Voor deze opdracht moesten leerlingen een onderwerp bedenken die aan een aantal eisen moest voldoen. Wanneer ze iets bedacht hadden, moesten ze dit met hun naam erbij op de Padlet zetten die ik had klaargemaakt. Vervolgens moest iedere leerling feedback geven op het idee van tenminste een andere leerling. Terwijl de leerlingen thuis ingebeld via Zoom mijn uitleg volgden, zaten er 10 leerlingen voor mij in de les. Na de uitleg ging iedereen aan de slag. Thuis en op school. De Padlet projecteerde ik op het bord, zodat iedereen kon bijhouden wie er al iets op had geschreven. Zo kon ik ook mooi een overzicht houden en leerlingen (thuis en op school) aansporen aan het werk te gaan. De opdracht was een succes. Aan het einde van de les had iedere leerling een onderwerp bedacht en van minimaal een klasgenoot feedback ontvangen.
Wheel decide
Tijdens een andere les behandelde ik grammatica. De stof hadden we al eens behandeld, dus het was herhaling. Na de uitleg gingen de leerlingen aan de slag met opdrachten. De Zoom ging even uit. Het laatste kwartier van de les haalde ik ook alle leerlingen thuis weer bij de les en deed ik een afsluitende opdracht met alle leerlingen tegelijkertijd. Ik had een rad met kennisvragen over grammatica gemaakt. In de chat ga ik aan dat leerlingen pen en papier nodig hadden, zodat zij bij binnenkomst in de online les direct hun spullen konden pakken. We deden 6 vragen van het rad, waarbij leerlingen de vragen die verschenen moesten beantwoorden. Daarna bespraken we de vragen die uit het rad naar voren kwamen.
Exra tip: Namen controleren
In de wandelgangen zag ik collega’s worstelen met het controleren van de namen van de leerlingen die thuis zitten. Het is nogal een gedoe om dit allemaal te checken en het kost veel tijd. Zonde! Ik kreeg van iemand een tip en heb deze uitgeprobeerd, het werkt perfect! Vraag leerlingen bij binnenkomst om het woord ‘hoi’ in de chat te typen. Begin vervolgens gewoon met je les en op het moment dat de leerlingen gaan werken of de online les mogen verlaten loop je eerst even de chat door op aanwezige leerlingen. Op het moment dat het jou uitkomt dus en zonder stress.
Meer tips?
Ben je enthousiast en wil je meer tips? Dat kan! Op Facebook en Instagram deel ik nog veel meer. Maar het is ook mogelijk om een workshop of coaching aan te vragen.
Leuk Marjolein, dat wheel werkt goed he😉Je kunt studenten ook vragen een emoji te sturen, heb je de aanwezigheid en zie je meteen hoe ze erbij zitten, kan je ook nog op doorvragen, zeker in deze tijd niet onbelangrijk👍
Dag Dorine,
Wat een goede tip! Zeker als je mentor bent is dit een goed idee.