Online tools kunnen ook heel goed worden ingezet tijdens afstandsleren en online lessen. Al eerder schreef ik meerdere artikelen over het gebruik van een rad in je lessen. Diezelfde ideeën kun je eigenlijk ook prima toepassen in je online lessen! In artikel lees je meer over een rad inzetten tijdens je online les.

Het rad

Er zijn verschillende manier om een rad te gebruiken in je les. Zo zijn er een aantal websites die een rad aanbieden. Ik schreef eerder over het rad van Wheeldecide, omdat ik deze praktisch en redelijk gebruiksvriendelijk vind. Maar het is natuurlijk je eigen keuze.

Dan is er ook nog een analoog rad. Zo zag ik het rad van Ikea voorbij komen. Dit is een fysiek rad dat je meeneemt de les in. Voor een online les is het niet onmogelijk om te gebruiken, maar wellicht niet zo praktisch.

Een rad inzetten tijdens je online les

In mijn eerdere artikel gaf ik al tips voor het gebruik van een rad. Nu vertaal ik mijn tips naar een online lessituatie. Hierbij ga ik er vanuit dat je een online les geeft via een programma als Zoom of Teams, waarbij je de gelegenheid hebt om je scherm te delen. Dat is eigenlijk de belangrijkste informatie die ik je wil geven met betrekking tot het gebruik van een rad in je online les.

Zet in een tabblad van je internetbrowser alvast de website met het rad open. Zorg er dus ook voor dat je het rad al hebt gemaakt en dat hij klaar is voor gebruik. Open het programma voor je online les in een apart tabblad en begin je les. Bij (bijvoorbeeld) de volgende toepassingen open je het tabblad met het rad en hanteer je de bijbehorende werkvorm. Let er wel op dat je dus je scherm met de leerlingen deelt voordat je het rad gaat gebruiken!

Werkvormen

  • De beurt geven
    Vul het rad met de namen van de leerlingen uit je klas. Geef je leerlingen de beurt door aan het rad te draaien.
  • Voorkennis checken
    Met het rad kun je een online entreeticket uitvoeren. Voordat je begint met het geven van de doelen van deze les en het uitleggen van de nieuwe stof check je wat de leerlingen nog weten van de vorige les, de vorige periode of het vorige jaar. De leerlingen geven antwoord op de vragen over de stof die het rad laat zien. Zorg voor een goede afwisseling in makkelijke, gemiddelde en moeilijkere vragen. Probeer je leerlingen te stimuleren om de vragen te beantwoorden. Geef leerlingen random de beurt (zie hieronder voor een tip om dit te doen met een dubbel rad). Deze werkvorm duurt meestal maximaal 10 minuten.
  • Formatief toetsen
    Vul het rad met vragen en/of vul het rad met antwoorden waar de leerlingen zelf vragen bij kunnen bedenken. Hebben de leerlingen de afgelopen week grotendeels zelf aan een onderdeel gewerkt? Tijdens jouw online les check je op deze manier of ze ook daadwerkelijk wat van de stof hebben opgepikt met een formatieve toets.
    Tip: maak er een spelletje van. Laat het rad met vragen draaien. Geef leerlingen random de beurt (zie hieronder voor een extra tip met een dubbel rad!). Iedereen mag de beurt een keer doorgeven als hij het antwoord niet weet.
  • Exitticket
    Net als een entreeticket kun je het rad inzetten als een exitticket. Wat hebben de leerlingen van deze les geleerd? Zijn de doelen behaald? Noteer vragen over jouw lesstof in het rad en controleer hoe de leerlingen ervoor staan. Door random de beurt te geven, zorg je ervoor dat je leerlingen opletten en bij de les blijven.
    Tip: deel aan het begin van een online les dat je een exitticket gaat doen
  • Spelletje spelen
    Maak een quiz met quizvragen in het rad. Je kunt er ook voor kiezen een van de kant en klare versies te gebruiken.

Extra tips bij de uitvoering

Als je een rad maakt met wheeldecide zijn een paar dingen handig om te weten. Hieronder verzamel ik de tips uit mijn eigen ervaring en uit reacties van andere docenten.

  1. Rad opslaan
    Als je een rad maakt met wheeldecide en je wil dit rad opslaan om tijdens meerdere lessen te kunnen geven, dan moet je inloggen via Facebook. Dit kan je makkelijk omzeilen door het volgende trucje. Maak je rad en zorg ervoor dat je bij iedere aanpassing klikt op apply wheel changes. De url van je wheel zal nu veranderen. Kopieer deze url en sla hem op in een document (maak bijvoorbeeld een word document aan). Als je het wheel gaat gebruiken, kopieer je dit adres en plak je het in de adresbalk van jouw internetbrowser.
  2. Namen automatisch laten verwijderen
    Bij de advanced options vind je de mogelijkheid om namen te laten verwijderen als ze zijn genoemd door het rad. Vink remove choice after it is landed on aan en de keuze die al geweest is wordt uit het rad gehaald.
  3. Gebruik er twee!
    Wil je nog meer halen uit je werkvorm? Maak dan een dubbel rad. Een rad met de namen van de klas (let op, dit hoef je maar 1x per klas te doen. Vervolgens sla je de url op zoals hierboven uitgelegd en gebruik je het rad iedere keer als je de klas lesgeeft). Een tweede rad bevat vragen over de stof.
    Open tijdens de les ieder rad in een eigen tabblad van je internet browser. Laat eerst het vragenrad draaien en kies vervolgens wie het antwoord moet geven met het namenrad.

Meer over mij?

Volg je mij al op Instagram? Daar geef ik je dagelijks een kijkje in mijn docentenleven. Niet alleen mijn werk, maar ook de combinatie met mijn gezin, studie en mijn bedrijf komt hier voorbij! Op Facebook vind je een Facebookgroep voor Startende en Studerende docenten en een Facebookgroep voor Activerende Werkvormen.

Ben je op zoek naar een training voor jezelf of het hele team? Neem vrijblijvend contact met mij op. Ben je op zoek naar een leuke download om in te zetten tijdens je lessen, een fijne online training of een praktisch e-book? Neem dan eens een kijkje in mijn academie. De komende tijd vind je hier steeds meer middelen voor jouw professionalisering.