Afstandsleren: werken met Zoom
Vorige week schreef ik een artikel over de mogelijkheden van afstandsonderwijs. Inmiddels zijn we anderhalve week verder en heb ik alweer heel wat meer ervaringen opgedaan en ervaringen van collega’s gehoord. Op dit moment werken wij op school veel met Zoom.
De komende tijd plaats ik regelmatig een artikel over afstandsleren en thuisonderwijs, waarbij ik je tips en uitleg geef over de verschillende mogelijkheden en programma’s. Vandaag het artikel Afstandsleren: werken met Zoom.
Waarom Zoom?
Om te beginnen is Zoom gratis, met in acht neming van een aantal beperkingen. Persoonlijk vind ik Zoom heel gebruiksvriendelijk. Wanneer je een account aanmaakt, kun je makkelijk meetings plannen. Wanneer je met meer dan drie personen tegelijk in een meeting zit, kun je maximaal 40 minuten met elkaar overleggen. In de praktijk blijkt dit voldoende voor een les of vragenuurtje met een klas. Heb je toch meer tijd nodig? Dan kun je bij je leerlingen aangeven dat je de meeting beëindigt en opnieuw zal aanmelden. Je hebt dan wederom 40 minuten de tijd.
Hoe werkt het
Je gaat naar de website van Zoom en maakt daar een account aan. Wanneer je dit gedaan hebt, ben je in principe klaar voor de start.
In het overzicht aan de linkerkant zie je een rijtje met opties staan. Zo kun je hier naar je profiel, waar je de gegevens in je profiel kunt aanpassen. Maar je ziet ook meetings staan. Wanneer je daar op klikt, krijg je een overzicht met de door jou geplande meetings. Klik op ‘schedule new meeting’ om een nieuwe vergadering in te plannen. Geef deze een naam en een tijd en druk op opslaan.
Zoom geeft je nu een overzicht van jouw nieuwe vergadering. Hier zie je ook de join url staan. Deze url kun je kopiëren en gebruiken om mensen uit te nodigen. Ga je met je leerlingen online? Dan kopieer je de url en zet je hem in Magister of in een e-mail aan je leerlingen. Je kunt hem natuurlijk ook naar ouders of je collega’s mailen.
Zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van de datum en tijd waarop je de vergadering of les wilt laten plaatsvinden. Het enige wat je nu nog moet doen is: wachten tot het zover is en op het afgesproken moment klikken op start this meeting.
De vergadering starten
Als het zover is klik je op start this meeting. Het programma start direct op. Als je op een computer werkt, gaat het eigenlijk allemaal vanzelf. Leerlingen, collega’s of ouders die de link hebben hoeven alleen maar op de link te klikken en ze worden doorgelinkt. Gebruiken ze een telefoon of tablet? Dan moeten ze waarschijnlijk eerst de app downloaden.
Voor het deelnemen aan een vergadering die door iemand anders is opgezet hoeft iemand (de leerlingen dus) in principe geen account aan te maken.
De mogelijkheden van Zoom
Je kunt in Zoom om te beginnen iedereen weer even zien. Dat is fijn! Ben jij de host van de vergadering? Dan kan jij microfoons en camera’s van deelnemers uitzetten. Dat is op zich handig, want iedereen heeft de neiging om door elkaar heen te praten en dat is in de klas al een rommeltje, maar in zo’n meeting is het dat echt een chaos! De camera uitzetten is handig omdat er altijd wel een leerling is die denkt dat het prima is om in je blote bast vanuit bed de les te volgen.
Je moet er rekening mee houden dat het de eerste keer even zoeken is, maar mijn ervaring is dat je het snel onder de knie krijgt.
Er zijn een aantal handige opties van Zoom:
- Je kunt, naast praten, de chat gebruiken. Dat is handig voor vragen tussen jouw uitleg door.
- Je kunt je scherm delen, zodat leerlingen kunnen zien wat jij doet. Daarmee kun je bijvoorbeeld een PowerPoint delen ter ondersteuning van jouw uitleg of laten zien waar ze iets kunnen vinden of inleveren.
- Er is een soort whiteboard functie. Deze kun je inzetten als schoolbord.
- Jij kunt de microfoon en camera van leerlingen aan- en uitzetten.
Spreek direct aan het begin een aantal basisregels af:
- Iedereen zet zijn microfoon uit, alleen de docent heeft hem aan.
- Wil je wat zeggen? Zet je microfoon aan, praat en zet daarna je microfoon weer uit.
- Je zou een teken kunnen afspreken (hand opsteken) zodat je als docent weet wanneer iemand iets wil zeggen – Zoom heeft ook de functie ‘hand opsteken’. Dit betreft dus een virtuele hand, op basis daarvan kun je beurten geven aan leerlingen.
- Wijs leerlingen op de chatfunctie en laat ze vragen stellen op de chat.
Tips voor grote groepen
Zelf raad ik je aan om de groep waarmee je contact legt niet te groot te maken. Docenten van de school van mijn zoon geven bijvoorbeeld les aan de hele mavo 2 afdeling tegelijk. Dat zijn 90 leerlingen in een sessie en een docent. Volgens mijn zoon werkt dit niet. Zelf geef ik les aan mijn klassen, die bevatten 30 leerlingen en dat vind ik het maximum.
Nog beter zou het zijn als je de tijd en ruimte in je eigen schema (en het schema van je leerlinge) om de klas te verdelen in groepen van maximaal 10 leerlingen. Dat geeft meer overzicht en gelegenheid om echt op vragen en opmerkingen in te gaan.
Het is sowieso verstandig om leerlingen van te voren te vragen om alvast hun vragen in te sturen, zodat jij je les alvast wat kunt vormgeven.
Meer weten?
Wil je meer weten over Zoom? Heb je wat uitleg nodig? Het is mogelijk om in een korte sessie samen te kijken naar de mogelijkheden van Zoom. Ik leg je graag, tijdens een Zoomsessie, uit hoe je dit programma efficiënt inzet!