Als je mij al een tijdje volgt, dan weet je dat ik ervan houd om aan het einde van de les een exiticket te gebruiken. Ik vind dat een fijne manier om erachter te komen hoe de leerlingen er voor staan en welke vragen ze hebben over de stof. Ik schreef ook al eens over een entreeticket, waarbij je deze vragen aan het begin van de les stelt. Nu wil ik je vertellen over een leuke, interactieve manier om leerlingen alvast aan het denken te zetten of een vaag te stellen voorafgaande aan de les. Deze tips voor het gebruik van een QR-code tijdens de les zorgen voor een energiek begin en voor leerlingen die direct hun aandacht erbij hebben.

Wat is een QR-code

QR betekent Quick Response, wat letterlijk ‘snel antwoord’ betekent. Het is een soort tweedimensionale streepjescode. Deze QR-code is in 1994 ontwikkeld door Denso Wave en oorspronkelijk bedoeld om auto-onderdelen snel te vinden. Inmiddels is de QR-code wereldwijd bekend en wordt deze gebruikt voor verschillende doeleinden. Zo is het ook mogelijk om een QR-code in je les te gebruiken. Daarom deze tips voor het gebruik van een QR-code tijdens de les!

Snel antwoord

Aangezien QR staat voor snel antwoord, ligt het voor de hand om de QR-code te koppelen aan een vraag! Een vraag die leerlingen direct jouw les in trekken. Bedenk een vraag die past bij de inhoud van jouw les. Of bedenk een vraag waarmee je leerlingen direct in de aan stand krijgt. Door het gebruik van een gratis QR-codegenerator maak je heel snel en simpel een QR-code. Print hem uit en hang hem aan de deur. De meeste leerlingen lopen met hun telefoon nog in de hand het lokaal binnen, dan kunnen ze direct de code scannen met hun fototoestel. Als ze dit doen, zien ze jouw vraag. Terwijl ze gaan zitten hebben ze de tijd om over de vraag na te denken en zo ben jij in staat je les te starten met het beantwoorden van de eerste vraag!

Een linkje doorsturen

Gebruik je een laptop of tablet in je les? Of wil je graag het principe flipping the classroom gebruiken? Het is ook mogelijk om een QR-code te koppelen aan een link naar een filmpje of een website met informatie. Maak de QR-code en zet hem op magister. De leerlingen kunnen de code scannen en worden direct naar de juiste website doorgestuurd.

Natuurlijk is dit in feite hetzelfde als een simpele link in magister zetten en vragen of de leerlingen het betreffende filmpje of de website willen bekijken. Echter, door een QR-code te gebruiken, maak je deze handeling veel interessanter. Je spreekt leerlingen meer aan en de kans is groter dat ze de code ook echt scannen en dus het filmpje of de website bekijken.

Opdracht

Het is ook mogelijk om aan de QR-code een opdracht te hangen. Je linkt dan door naar een door jouw ontworpen pagina met opdracht. Of je koppelt een groter stuk tekst aan de code, waarin je de opdracht uitlegt.

Speurtocht maken

Ben je echt heel creatief en hou je wel van een puzzeltje, escaperoom of een speurtocht? De QR-code geeft je veel mogelijkheden om hier mee aan de slag te gaan! Maak verschillende codes aan. Koppel de verschillende codes aan vragen, (korte) opdrachtjes, filmpjes die bekeken moeten worden (en waarna vragen beantwoord moeten worden). Hang de codes op door de hele school en/of het schoolplein. Maak groepjes en laat de leerlingen de speurtocht oplossen.

Wil je meer artikelen lezen en op de hoogte blijven? Dat kan! Via Facebook deel ik regelmatig tips en links die ik online tegenkom. Via Instagram geef ik je een inkijkje in mijn docentenleven, inclusief mijn studie en mijn gezinsleven. Heb je interesse in een professionele samenwerking? Check dan mijn LinkedIn of stuur een mailtje via info@docentenleven.nl

Wil jij nog meer leren over ICT in de klas? Dat kan! Volg een workshop ICT in de klas. Dit kan individueel, maar is ook mogelijk bij jou op school! Meer informatie? Scan de code of klik hier.