Laat je leeringen onderzoekend leren door zelf de lesstof te onderzoeken en samen te vatten in een infographic. Ik ben een fan van onderzoekend leren. Met onderzoekend leren bedoel ik dat zij verschillende vaardigheden moeten inzetten om de stof te begrijpen en te beheersen. Het gaat dan om vaardigheden als opzoeken, noteren, samenvatten, overleggen, samenwerken en er zijn nog meer vaardigheden te bedenken of toe te voegen aan dit lijstje. Ik denk dat leerlingen meer leren als ze zelf, actief op zoek moeten naar de informatie en oplossingen.
Momenteel draai ik in havo 3 een lessenserie die voor een belangrijk deel is gebaseerd op dit concept. De lessenserie zelf komt over een tijdje ook op de website te staan, maar ik wil nu graag een onderdeel van de gebruikte werkvormen bespreken. Voor de lessenserie liet ik namelijk mijn leerlingen de stof die zij moesten onderzoeken, samenvatten in een inforgraphic.
Wat is een infographic
Infographics worden in het bedrijfsleven al vaker gebruikt. Het is een manier om informatie grafisch en overzichtelijk te presenteren. Wanneer sprekers bijvoorbeeld tijdens een congres een verhaal hebben verteld, presenteren zij na afloop vaak een infographic over hun presentatie. Een samenvatting van wat ze hebben gezegd. Dit concept kan naar mijn mening ook heel goed in het onderwijs worden toegepast.
Hoe gaat dit dan in zijn werk?
Wanneer je stof wil behandelen die leerlingen eventueel zelf zouden kunnen doornemen, is het zinvol om te bepalen of het noodzakelijk is dit klassikaal uit te leggen of de leerlingen de gelegenheid te geven eerst zelf aan de slag te gaan met de stof.
Verdeel de leerlingen in groepjes en verdeel vervolgens de stof over de groepjes. Laat de leerlingen op zoek gaan naar informatie, voorbeelden van de stof, plaatjes en meer. De bedoeling is dat zij expert worden over dit stukje van de stof en de stof vervolgens, door middel van de infographic kunnen uitleggen aan de rest van klas.
Hierbij is het belangrijk dat ze hoofdzaken en bijzaken kunnen scheiden, de stof goed kunnen ordenen en de voorbeeld aan de juiste informatie kunnen linken.
Dat zijn pittige vaardigheden en het hoeft ook niet direct en in een keer goed te gaan. Het is een oefening. Bovendien: in ieder groepje zitten verschillende leerlingen met verschillende kwaliteiten. Op deze manier kan iedere leerling zijn kwaliteiten inzetten.
Hoe maak ik een infographic?
Creatievelingen kunnen een infographic natuurlijk met potlood en papier maken. Tekenen, kleuren, plakken. Dat is allemaal mogelijk.
Wat ook kan is gebruik maken van gratis tools op internet. Websites die de mogelijkheid bieden om gratis infographics te maken zijn bijvoorbeeld Canva en Piktochart. Je moet hiervoor wel een account aanmaken, dus check even of dit mag binnen jouw school.
Ben je enthousiast geworden over mijn lesideeën? Zou je ook graag praktische tips en ideeën krijgen, afgestemd op jouw persoonlijke situatie of de situatie van jouw team? Dat kan! Kijk daarvoor eens op deze pagina of bekijk de workshops!