Op het moment dat ik voor het eerst mijn eigen klassen ging draaien, stapte ik ook in de dezelfde valkuil waar iedereen je voor wil waarschuwen…. Je probeert té leuk te zijn voor de klas, zodat je ook leuk gevonden wordt door je leerlingen. En natuurlijk is dat leuk voor even, maar op de langere termijn gaat iedereen merken dat dit niet goed is, voor zowel docent als leerling.

Natuurlijk vinden leerlingen het fijn als het gezellig is in de klas. En als de leerling zich leuk gevonden voelt, zal het ook extra zijn best doen om nog leuker gevonden te worden. Maar de andere leerlingen merken dat en die zien ook dat er niet strikt wordt om gegaan met de regels. Ook zullen ze snel het gevoel krijgen dat er leerlingen voorgetrokken gaan worden. De klas zal dan ontwricht raken en in plaats van een groep, heb je vooral eenlingen en kleine groepjes.
En zie dat maar weer eens om te draaien naar een groep.

Om dit te voorkomen zet ik een aantal tips op een rij die jou kunnen helpen.

  1. Eerlijkheid

Eén van de pijlers van mijn groepen is de eerlijkheid van mij naar de leerlingen en andersom. Elke docent wil dat zijn leerlingen eerlijk zijn, maar ik ben van mening dat je dit alleen maar voor elkaar krijgt als jij dat ook bent naar hen. Geef aan dat je je slecht voelt, omdat de goudvis op zijn kantje zwemt. Leerlingen waarderen het echt dat je dat doet en zullen zich sneller veilig voelen om hun emoties te delen met je.

  1. Regels/Afspraken

Ik wil hierin wel een verschil maken tussen een kortdurende invalbaan en een langdurige job. Ik heb vroeger veel kortdurende invalperiodes gekend en daarin had ik altijd 3 regels waar de leerlingen zich aan moesten houden: – Ik zorg ervoor dat ik een goede dag heb.
– Ik werk voor een leuke beloning aan het einde van de dag.
– Ik luister naar de docent.Op deze 3 regels kon ik heel veel terug pakken, zodat het duidelijk was voor de leerlingen waar ze zich aan moesten houden. Het hielp mij ook om er leuke dagen van te maken, omdat je als invaller ook veel minder goede dagen kent en je veel ‘politieagentje’ aan het spelen bent.

Als je een eigen klas voor het eerst gaat draaien of een invalbaan hebt, waar je langere tijd voor dezelfde klas staat, kan je natuurlijk veel meer gaan bouwen met je klas. Uiteraard zijn er op elke school meerdere regels waar iedereen zich aan moet houden. Maar in je klas wil je ook duidelijkheid hebben. Zorg er dan voor dat je met de leerlingen afspraken maakt. Benoem het ook als afspraken, omdat de leerlingen dan het gevoel krijgen dat ze mee hebben kunnen beslissen. Dat geeft een bepaalde verantwoording voor ze, waar ze elkaar ook sneller op durven aan te spreken.

  1. Positief

Benader de leerlingen altijd positief. Vooral de leerlingen waar je van tevoren al voor gewaarschuwd bent. Want daar zijn we als docenten helaas heel goed in, de opvallende leerlingen benoemen naar collega’s en invallers.

Maar als je positief blijft en de positieve dingen blijft benoemen, gaan de leerlingen zich ook positief gedragen. Hierbij zou PBS (Positive Behavior Support) ook goed kunnen helpen.

Uiteraard zijn er altijd dingen die je niet altijd positief kunt brengen. Dus hou jezelf steeds voor hoe je de leerlingen benaderd en waarop ze aangesproken moeten worden.

 

 

  1. Verantwoording

Geef de leerlingen hun verantwoording over hun eigen proces. Maak ze vooral bewust van hetgeen ze aan het doen, maar ook welke consequenties hun gedrag kan hebben. Want bij de mededeling ‘eerst denken en dan pas doen’, blijft het vaak abstract voor de leerlingen.
Benoem bij gedrag van een leerling wat daarin fout is en wat goed en ga daarna in op wat voor gevolgen het kan hebben voor de leerling zelf, maar eventueel ook voor anderen. Daarmee kan je het veel inzichtelijker maken wat er allemaal gebeurt en kan gaan gebeuren en blijft het niet abstract bij een zinnetje.