Zelf ben ik niet zo’n fan van huiswerk opgeven. Persoonlijk vind ik dat je huiswerk alleen op moet geven als het iets toevoegt aan het leerproces van de leerlingen. Zelf zorg ik dat er leeroefeningen in mijn lessen verwerkt zitten. Soms hebben we niet voldoende tijd, zodat de leerlingen de opdrachten thuis verder af moeten maken. Huiswerk kan bij mij ook het kijken van een filmpje zijn ten behoeve van flipping the classroom. Of bijvoorbeeld het meenemen van materiaal voor een opdracht tijdens een volgende les.

Huiswerk opgeven vraagt om consequent zijn

Maar, eerlijk is eerlijk, ook ik moet soms gewoon huiswerk opgeven. Het nadeel van huiswerk opgeven vind ik echter dat je het huiswerk ook moet controleren en nakijken. Want als je dan huiswerk opgeeft, dan wil je er ook van uit gaan dat het gemaakt wordt. En als je de opdrachten niet behandelt, dan weten de leerlingen niet wat ze goed en fout hebben gedaan en weten ze dus niet wat ze geleerd hebben. En laat ik nou met name in dat controleren van dat huiswerk niet zo goed zijn. Ik ben gewoon niet consequent genoeg denk ik. En als leerlingen dat merken, dan gaat er iets mis.

Doe het eens anders

Ik ben dus een tijdje geleden op zoek gegaan naar manieren om het controleren van huiswerk wel te doen, maar niet te veel tijd in beslag te laten nemen. En, ook niet geheel onbelangrijk, een beetje efficiënt te laten plaatsvinden. Ten slotte zocht ik naar een manier die dit noodzakelijke onderdeel van de les ook een beetje leuk kon maken.

Wat ik gevonden heb

Wanneer je huiswerk opgeeft, ga je er in principe van uit dat leerlingen zelf het belang hiervan inzien en dat ze dit altijd netjes maken. Maar ja, in de echte wereld is dit dus niet (altijd) zo. Bij het opgeven van het huiswerk geef ik altijd aan dat ik het huiswerk controleer. Maar in plaats van bij iedereen langs te lopen en te controleren of ze het hebben gemaakt, controleer ik slechts een paar leerlingen. Dit kost mij veel minder tijd en geeft mij de gelegenheid om snel echt met de les te beginnen. En omdat iedere leerling in de klas evenveel kans heeft om gecontroleerd te worden, zullen alle leerlingen (normaal gesproken) hun huiswerk maken. Dus, snel en efficiënt. En, ook belangrijk, je komt consequent en betrouwbaar over. Dit is ook goed voor de leerlingen die wel altijd netjes hun huiswerk maken. Zij kunnen namelijk een vervelend gevoel krijgen als je wel huiswerk opgeeft (waar zij netjes aan werken) en hier verder geen consequenties aan hangt.

Hoe werkt het?

Maak voor al je klassen een rad aan met de namen van de leerlingen. Dat kan via Wheel of names of Wheel Decides. Iedere keer dat je huiswerk wil controleren, zet je het rad op het bord. Door op het rad te klikken laat je het rad draaien. Wanneer het rad uitgedraaid is, verschijnt er een naam. Van deze leerling controleer jij het huiswerk. Doe dit bij een aantal kinderen, maar niet bij iedereen. Door dit iedere les te doen en ook iedere les de namen in het rad te laten zitten, weten de leerlingen nooit zeker of ze aan de beurt komen voor een controle. Ook als ze de vorige les door het rad uitgekozen, hebben ze hier in de volgende les evenveel kans op.

Je kunt zo’n rad ook gebruiken om de leerlingen in de klas de beurt te geven en dit zo eerlijk mogelijk te doen. Zodat iedereen een keer aan de beurt komt in een willekeurige volgorde.
Check even welk rad voor jou het beste werkt. Bij het ene rad kun je gewoon de namen invullen en bij het andere rad kan je ook dingen aanpassen. Bijvoorbeeld dat een naam uit het rad gehaald wordt als hij aan de beurt is geweest. Deze voeg je bij een volgende werkvorm of een volgende les weer toe.

Meer weten?

Wil je meer artikelen lezen en op de hoogte blijven? Dat kan! Via Facebook deel ik regelmatig tips en links die ik online tegenkom. Via Instagram geef ik je een inkijkje in mijn docentenleven, inclusief mijn studie en mijn gezinsleven.
Heb je interesse in een door mij gegeven (online) training? Leuk! Op deze pagina vind je meer informatie. Wil je meer weten over werkvormen en hoe je die inzet in jouw lessen? Bekijk dan eens deze pagina.
Heb je interesse in een professionele samenwerking? Check dan mijn LinkedIn of stuur een mailtje via info@docentenleven.nl.