Als je je les voorbereidt is een van de belangrijkste dingen dat je bedenkt wat het doel is van die 50 minuten met je leerlingen. Wat moeten ze leren? Wat moeten ze kunnen? Daarnaast is het belangrijk dat de leerlingen ook te weten komen wat dit doel is en wat ze, als het goed is, aan het einde van de les kunnen en kennen. Met een exitticket aan het einde van de les kom je erachter leerlingen dit doel bereikt hebben.
Exitticket
Een exitticket is een korte werkvorm aan het einde van de les. Je biedt de leerlingen een aantal vragen aan over de stof en het leerproces. Leerlingen moeten deze vragen beantwoorden en worden op die manier gedwongen om na te denken over het behalen van het dit doel en over hun eigen leerproces. Wanneer leerlingen aangeven dat zij het gevoel hebben het doel niet te hebben behaald, helpt zo’n exitticket de leerlingen om na te denken over hoe zij dit doel in een later stadium alsnog kunnen behalen. Een belangrijk voordeel van een exitticket is dat je niet alleen antwoord krijgt op deze voor jou zo belangrijke vraag. Je leert jouw leerlingen ook nog iets, namelijk: zelfevaluatie.
Evalueren kun je leren
Evalueren is voor veel mensen best een moeilijke taak. En het kan dan ook geen kwaad om dit al vroeg te oefenen. Door een exitticket te gebruiken, daag je jouw leerlingen uit om zelf na te denken. Zij moeten nadenken over wat ook alweer het doel was van de les. Ook moeten ze bedenken of zij zelf dit doel gehaald hebben. Of ze de stof begrijpen. En als dit niet zo is, moeten zij bepalen waar dit door komt en wat ze nog nodig hebben om de stof wel te begrijpen.
Hoe inzetten
Een exitticket zet je in aan het einde van de les, vandaar ook de naam exitticket. Zorg dat je minimaal vijf minuten en maximaal tien minuten de tijd hebt om de opdracht uit te voeren. In minder tijd krijgen leerlingen niet voldoende tijd om goed na te denken. Langer dan tien minuten zorgt ervoor dat het middel zijn doel voorbij schiet en je er eigenlijk te veel tijd aan kwijt bent. Je kunt stukjes papier uitdelen en vragen op het bord zetten. Vraag de leerlingen hun naam op het blaadje te zetten en neem ze aan het einde van de les in.
Je kunt ook zelf een exitticket ontwerpen en deze uitprinten en uitdelen. Je zet dan de vragen al op het blaadje.
Ook handig voor jou
Door de exittickets in te nemen, krijg jij een schat aan informatie. Je kunt goed zien welke onderdelen nog wat extra uitleg nodig hebben. Ook kun je zien of individuen moeite hebben met bepaalde onderdelen of misschien zelfs specifieke vragen hebben. Je kunt zien wat de leerlingen nog aangeven nodig te hebben van jou. Hier kun je dan makkelijk op inspelen tijdens volgende lessen.
Kortom: een exitticket heeft veel voordelen. Het leert leerlingen te reflecteren en te evalueren op hun eigen leerproces, maar het geeft jou als docent ook een hoop informatie over de leerdoelen die je gesteld hebt en de mate waarin deze behaald zijn. Wellicht geeft het je zelfs inspiratie voor je volgende lessen!
Opeens weet je het…
Je wordt leraar! In dit boek beschrijf ik precies welke keuzes je moet maken, welke zaken je moet overwegen, welke opties je hebt en waar die opties je brengen. Met recht een praktische leidraad om jezelf te dirigeren naar een omscholingstraject dat zo goed mogelijk bij jou past!
Ga je liever zelf aan de slag met klassenmanagement? Bekijk dan eens mijn e-learning Praktisch Klassenmanagement of e-book Praktisch Klassenmanagement.
Of bekijk de website van De Lerarenwaaier! Er zijn inmiddels drie Lerarenwaaiers: Klassenmanagement, Werkvormen en Het mentoraat. De Lerarenwaaiers, ieder met een eigen kleur, helpen je met praktische tips die je zo in je tas stopt!