Onlangs probeerde ik een (voor mij) nieuw programma uit in de les: Gimkit. Ik had hier al eerder over gehoord van een collega, maar was er eerder nog niet aan toegekomen om het eens uit te proberen.

In het kort

Gimkit is een programma dat in de basis lijkt op Kahoot. De leerlingen krijgen vragen te zien waar vier antwoordmogelijkheden zijn. Een antwoord is goed, drie antwoorden niet. Het grote verschil met Kahoot is dat er bij Gimkit een spelelement is toegevoegd. Hierdoor is het programma erg aantrekkelijk voor leerlingen. Per goed antwoord ontvangt de speler een geldbedrag. Het doel van het spel is zoveel mogelijk geld te verdienen. Echter, een speler kan met het geld ook acties ondernemen. Hiermee kan extra geld worden verdiend. Het spel kan door leerlingen individueel gespeeld worden en in teams. Dit laatste geeft ook een extra dimensie aan het spel: het verhoogd de mate van samenwerken tussen leerlingen. Je hebt als docent veel mogelijkheden tot aanpassingen. Zo kun je dus bepalen of je in teammodus of individueel speelt. Je kunt bepalen hoe lang het spel duurt. Je kunt zelf bepalen welke vragen (en antwoorden) er in het spel voorkomen en je kunt ook bepalen hoeveel vragen je gebruikt. Tenslotte: aan het einde van het spel is het mogelijk een rapport uit te draaien met de resultaten per leerling (ook als de leerlingen in teams gespeeld hebben, zie je de resultaten per leerling).

Hoe werkt het?

Het kostte me wel wat werk, maar de reacties van mijn leerlingen waren zeer positief! Hieronder lees je hoe het programma werkt en hoe je een spel kunt aanmaken:

Wanneer je op de website van Gimkit komt, kun je rechtsboven inloggen of een account aanmaken. Als een nieuw account gaat aanmaken krijg je de keuze voor een abonnement. Ik heb gekozen voor het gratis abonnement, omdat ik het wilde proberen. Je bent dan gebonden aan een beperkt aantal spellen (deze worden kits genoemd). Maar om te beginnen is dit meer dan voldoende. Daarbij is het mogelijk om een kit in verschillende klassen en ieder jaar opnieuw te gebruiken. Dus als je nu een kit aanmaakt voor havo 2, dan kan je die volgend jaar ook in havo 2 toepassen.

Maak een account aan door een e-mailadres en een wachtwoord in te vullen. Je moet een aantal vragen beantwoorden en vervolgens is je account klaar. Nu kun je aan de slag met het maken van je eerste kit!

 

Kies voor de mogelijkheid new kit. Geef je kit een naam en geef aan in welke taal je de kit maakt. Geef ook aan wat het onderwerp van je kit is. In mijn geval gaat het dus om woorden (van het onderdeel woordenschat), een kit in het Nederlands en het onderwerp is spaak en taal. Als je op next klikt krijg je de gelegenheid om een foto te kiezen (je kunt ook zoeken om een wat passender foto te vinden).

Nu heb je dus je eerste kit gemaakt, maar er staat nog niets in. Je hebt twee keuzes. Je kunt er voor kiezen om iedere vraag apart in te vullen en een goed en drie foute antwoorden in te vullen. Er is echter ook een manier om een hele bulk met vragen in een keer te uploaden in je kit. Hiervoor heb je het programma Excel nodig.

Een Excel document maken voor je kit

Als je via een Excelsheet je vragen en antwoorden wil uploaden, dan kies je voor ‘import from spreadsheet’. Als je hier op klikt krijg je de mogelijkheid om vanuit je eigen bestanden een Excelsheet te selecteren. Dit bestand moet je dan wel al hebben klaargemaakt. Dit pak je als volgt aan. Open Excel en maak een nieuw document aan. Vervolgens geef je op de bovenste rij (in ieder vakje apart) aan: de vraag, goed antwoord, fout antwoord, fout antwoord, fout antwoord.

Vul je bestand nu aan met de vragen en antwoorden die je bedacht hebt of relevant zijn voor jouw les.

 

 

Ik had voor mijn eerste kit ongeveer 30 vragen in mijn kit staan. Ik heb het spel 10 minuten laten draaien. Voor 10 minuten waren deze 30 vragen voldoende. Wil je het spel langer laten draaien? Dan raad ik meer vragen aan. De vragen blijven namelijk net zo lang terug komen tot de tijd op is. Dat is op zich goed voor de herhaling natuurlijk, maar als je dezelfde vraag voor de tiende keer voorbij ziet komen wordt het wel saai.

Als het bestand af is ben je er nog niet. Het is namelijk heel erg belangrijk dat je het document opslaat als .csv document. Dit betekent zoveel als ‘gescheiden door komma’s’. Dit doe je door te klikken op bestand, opslaan als. Nu zie je dat het bestand als .xls wordt opgeslagen. Als je dit menuutje uitrolt zie je ook de mogeijkheid .csv tevoorschijn komen. Sla je document op, op een plek waar je het ook makkelijk kunt vinden.

De laatste stap

Nu ben je bijna klaar. Ga weer terug naar de website van Gimkit (waar je als het goed is nog ingelogd bent). Als je nu klikt op ‘Import form spreadsheet’, zoek je je opgeslagen .csv bestand op. Wanneer je deze toevoegt aan je kit zie je dat in een beweging al je vragen met antwoorden (en foute antwoordmogelijkheden) in een keer zijn toegevoegd aan je kit. Je kunt nu door je kit heen scrollen en de vragen nog even checken. Het is ook mogelijk om nu iedere vraag nog aan te passen. Dus als je per ongeluk een typefoutje hebt gemaakt, dan is dit geen probleem. Je kunt het gewoon aanpassen.

Nu ben je klaar om het spel te spelen. Daarvoor klikt je op ‘Play’ en vervolgens op continue. Nu kom je in een scherm dat vergelijkbaar is met Kahoot. De leerlingen moeten naar gimkit.com/play gaan en daar de op het scherm getoonde code intikken. Jij als docent ziet op het scherm hoeveel en wie zich hebben aangemeld. Er zijn minimaal 8 spelers nodig. Als iedereen er is ga je verder. Je kunt nu kiezen of je individueel of in teams wil spelen en hoe lang je het spel wil laten duren. Je kunt overigens de teams handmatig of automatisch (laten) maken. Helemaal klaar? Start het spel. De leerlingen moeten vaak even zoeken (tip: doe eerst een twee minuten durend oefenpotje om de mogelijkheden even te verkennen), maar al snel weten ze wat ze moeten en kunnen doen.

Op het scherm kun je zien hoe er wordt gescoord. Het totale bedrag staat rechts op het scherm en de teams (of individuen) zie je links op het bord verschijnen. Door je scherm te delen op een digibord wordt het allemaal nog spannender, want met een schuin oog houden de leerlingen bij hoe ze er voor staan.

Aan het einde van het spel komen de nummers 1, 2 en 3 een voor een in beeld. De top drie is bekend en het spel is klaar. Ik zelf zou dit spel overigens aan het einde van de les doen, aangezien het behoorlijk wat energie kan losmaken bij de leerlingen.

Jij als docent kan nu nog op het rapport klikken en de individuele resultaten bekijken. Het geeft je een beeld van hoe de verschillende leerlingen gepresteerd hebben. Natuurlijk is dit een spelletje en natuurlijk is het resultaat waarschijnlijk niet dekkend, maar het is wel interessant om te bekijken.

Als je op Gimkit bent ingelogd kun je ook zoeken naar bestaande kits. Je kunt bijvoorbeeld een kit van een collega gebruiken. Die werken prima! Maar het is wel belangrijk om te weten dat je alleen bij de kits die je zelf hebt gemaakt het rapport kunt bekijken.

Gimkit kan gespeeld worden op alle apparaten. Ik heb zelf nu gebruik gemaakt van telefoons en laptops.

Om je een beetje op weg te helpen heb ik een sjabloon gemaakt voor een Excelsheet. Dit sjabloon vind je hier! Na het invullen van dit document is het belangrijk dat je het document opslaat als een .csv bestand.

Succes met het maken van je eigen kit en veel plezier met het spelen van Gimkit!