Flipping the classroom, het concept is niet nieuw. Wanneer je op internet gaat zoeken, vind je allerlei leuke manieren om je lessen om te draaien. Maar wat is dat nu precies? Flipping the classroom? In dit artikel leg ik uit wat het concept flipping the classroom is en hoe jij dit kunt toepassen in je eigen les.
Uitleg buiten de klas
Bij het concept flipping the classroom zorg je ervoor dat je leerlingen jouw uitleg tot zich kunnen nemen op een plek buiten de les. Door je uitleg buiten te les te laten plaatsvinden, houd je binnen de les veel tijd over om leerlingen extra uitleg of juist extra uitdaging te geven. Je hebt dus meer ruimte voor differentiatie en persoonlijke aandacht. Maar hoe kun je nou de uitleg buiten de klas laten plaatsvinden?
Flipping the classroom
Je kunt op verschillende manieren je uitleg verplaatsen naar buiten de klas. Een van de makkelijkste manieren is door een instructiefilmpje op te nemen. Hierin leg jij de stof uit, geef je voorbeelden en bespreek je uitzonderingen. Je plaatst zo’n filmpje op Magister of een ELO en geeft het bestuderen ervan op als huiswerk. Leerlingen bekijken thuis jouw filmpje met uitleg over het onderwerp. Het voordeel van zo’n filmpje is dat leerlingen het filmpje nog een keer kunnen bekijken of een stukje kunnen terugspoelen als ze het niet helemaal hebben begrepen. Als je meerdere filmpjes maakt, blijft de uitleg steeds beschikbaar. Ook als je dieper de stof ingaat. Je kunt je natuurlijk afvragen of leerlingen zo’n filmpje echt gaan bekijken. Je kunt er daarom nog een opdracht aan hangen. Geef bijvoorbeeld als opdracht mee dat leerlingen naar aanleiding van jouw filmpje een vraag over de stof moeten opschrijven. Deze vraag leveren ze aan het begin van de les in.
Hoe maak je een filmpje?
Je kunt ervoor kiezen om een vlog te maken waarbij je zelf in beeld bent. Bijvoorbeeld in de klas, voor het bord. Waar je altijd staat. Je zet je camera of telefoon klaar en drukt op play. Vervolgens ga je klaar staan en geef je je les. De opname kan je nog een beetje aanpassen en vervolgens online zetten. Wil je dit niet op deze manier doen? Dan zijn er websites waar je een dergelijk filmpje gratis kunt maken. Op de website PowToon kun je een gratis account aanmaken waarmee je al hele leuke basisfilmpjes in elkaar kunt zetten. Er zijn verschillende templates beschikbaar en je kunt ervoor kiezen om je stem wel of niet op te nemen. Het vergt wat uitzoekwerk om het perfecte filmpje te maken, maar als je het eenmaal onder de knie heb gaat dit steeds makkelijker. Het fijne is dat je je filmpje heel makkelijk op je Youtube kanaal kunt uploaden, waardoor je je filmpje kunt delen met je leerlingen.
Waarom een filmpje maken?
Een filmpje met uitleg maken kost, vooral in het begin, veel tijd. Maar uiteindelijk levert het je ook veel op. Stel dat je veel klassen van hetzelfde jaar en niveau hebt, dan kun je dit filmpje gebruiken in verschillende klassen. Over het algemeen zal de stof die behandeld niet jaarlijks veranderen. Een gemaakt filmpje kun je dus ook meerdere schooljaren gebruiken. De tijd die je investeert krijg je dus zeker terug.
Wat doe je tijdens de les? Differentiëren!
Het filmpje is klaar. Je hebt het als huiswerk opgegeven inclusief de opdracht om een vraag over de stof te bedenken. Je hebt nu meer tijd in de les om actief met de stof aan de gang te gaan. Zorg van te voren voor opdrachten op verschillende niveaus. Het liefste minimaal drie. Zorg er ook voor dat je voor de leerlingen die de stof goed onder de knie hebben, uitdagender werk hebt liggen. Wanneer de les begint is het verstandig om te beginnen met het checken van de stof. Zo weet je ook of iedereen het filmpje echt bekeken heeft. Stel een quiz samen met vragen over de stof. Dit kan met Kahoot, maar kan natuurlijk ook simpeler. Bijvoorbeeld met wisbordjes of je gebruikt een papiertje waar de antwoorden op moeten worden geschreven. Het voordeel van een digitale quiz is dat je wat makkelijker kunt nagaan of iedereen de stof heeft begrepen. Gebruik je een blaadje, dan kun je zorgen voor een antwoordmodel en laat je de leerlingen elkaars antwoorden nakijken.
Nu heb je een beeld van de leerlingen en hun beheersing van de stof. Verdeel de klas in groepen. De leerlingen die de stof goed begrijpen kunnen zelfstandig en zonder verdere uitleg aan de slag met opdrachten en verdieping. De gemiddelde leerling geef je een korte uitleg en zet je aan het werk. Nu heb je je handen vrij om de leerlingen die extra uitleg nodig hebben, deze uitleg te geven.
Alternatieven
Je kunt op deze manier van lesgeven ook alternatieven bedenken. Zo kun je een werkvorm inzetten waarbij leerlingen elkaar helpen bij het uitleggen van de stof en maken van de opdrachten. De leerlingen die de stof goed snappen kunnen dan worden verdeeld over leerlingen die de stof minder goed snappen. Zij helpen elkaar. Dit is ook zinvol voor de leerlingen die de stof goed begrijpen. Zij worden namelijk uitgedaagd om anders te denken.
Het voordeel van deze methode
Door de uitleg buiten de klas te plaatsen houd je tijd over binnen de les. Het geeft je de gelegenheid om je leerlingen meer aandacht te geven en ze op hun niveau te benaderen. Het geeft je ook de gelegenheid om eens wat andere werkvormen in te zetten. Ten slotte is het mogelijk voor de leerlingen om jouw lessen nog eens terug te kijken wanneer zij thuis aan het leren zijn of opdrachten maken.
Interesse in een training voor jezelf of jouw team?
Heb je interesse in een andere door mij gegeven (online) training? Leuk! Op deze pagina vind je meer informatie. Wil je meer weten over werkvormen en hoe je die inzet in jouw lessen? Bekijk dan eens deze pagina.
Heb je interesse in een professionele samenwerking? Check dan mijn LinkedIn of stuur een mailtje via info@docentenleven.nl.
Wil je meer artikelen lezen en op de hoogte blijven? Dat kan! Via Facebook deel ik regelmatig tips en links die ik online tegenkom. Via Instagram geef ik je een inkijkje in mijn docentenleven, inclusief mijn studie en mijn gezinsleven.