Check de (voor)kennis van jouw leerlingen.

Lesidee: Voorkennis

Afgelopen week ben ik begonnen op school. Ik heb de leerlingen leren kennen en de eerste lessen zijn gegeven. Ik probeer altijd een goed beeld te krijgen en houden van de ontwikkelingen van mijn leerlingen. Ik weet graag wat zij al weten. Zo aan het begin van het schooljaar moet deze kennis weer opnieuw worden opgebouwd. Daar steek ik dan ook veel tijd in aan het begin van het schooljaar. Vandaag deel ik een lesidee met je om de voorkennis te toetsen.


Je kunt op verschillende manieren de kennis van je leerlingen achterhalen. Dit lesidee is een simpele en snelle opdracht. Je kunt ermee beginnen of juist eindigen. Maar je kunt de opdracht ook ‘even’ tussendoor doen. Of als afsluiting van een onderdeel.

Wat heb je nodig?

Een pak met plakblaadjes
Een pen

Dat is het! Meer niet. Bedenk wat je wil weten. Ik heb aan mijn brugklassen gevraagd wat zij denken te weten over het vak Nederlands. Op de basisschool krijg je namelijk wel vakken als geschiedenis, aardrijkskunde etc. Maar het vak Nederlands zit daar niet bij. Natuurlijk krijgen leerlingen op de basisschool wel taal en spelling. Op de middelbare school vallen deze onderdelen onder het vak Nederlands. Maar er is meer. Ik vind het fijn om aan het begin van het jaar de leerlingen te vertellen wat ze van mijn vak kunnen verwachten.

Aan havo 3 vroeg ik wat zij nog wisten van het onderdeel (begrijpend) lezen. De eerste twee jaar op de middelbare school is dit al vaak behandeld, maar ik wil graag weten wat er nog is blijven hangen. De komende periode moeten ze namelijk grote stappen maken richting de aansluiting op havo 4.

De opdracht

Iedereen krijgt een blaadje. De vraag komt op het bord te staan. De leerlingen krijgen vijf minuten om een antwoord op te schrijven. Ze mogen het antwoord zelf op het bord plakken.

De uitwerking

Eenmaal klaar lees je als docent de antwoorden door. Ik noem de belangrijkste (goede) antwoorden hardop. Eventuele (foute) antwoorden bespreek ik ook. Ik leg niet de nadruk op het feit dat het antwoord fout is. Wel bespreek ik waarom het antwoord niet klopt en geef ik voorbeelden van wat wel klopt. Ik probeer op die manier opbouwend feedback te geven. Belangrijke zaken die ontbreken vul ik aan. Zo hebben we de stof van de afgelopen twee jaar kort, maar krachtig besproken.

Dit lesidee kun je ook heel goed digitaal uitvoeren door middel van Padlet.

Wil je meer artikelen lezen en op de hoogte blijven? Dat kan! Via Facebook deel ik regelmatig tips en links die ik online tegenkom. Via Instagram geef ik je een inkijkje in mijn docentenleven, inclusief mijn studie en mijn gezinsleven.
Heb je interesse in een door mij gegeven (online) training? Leuk! Op deze pagina vind je meer informatie. Wil je meer weten over werkvormen en hoe je die inzet in jouw lessen? Bekijk dan eens deze pagina.
Heb je interesse in een professionele samenwerking? Check dan mijn LinkedIn of stuur een mailtje via info@docentenleven.nl.