Steeds meer scholen zien het belang van een goede begeleiding van startende docenten. Hoe scholen dit invullen is per school verschillend. Over het algemeen is het wel gebruikelijk dat er een uitleg is over de praktische zaken (waar kan je kopiëren? hoe werkt Magister?). Vaak zijn er ook bijeenkomsten of rondleidingen. Steeds vaker komt de Begeleider Op School (BOS) voorbij.

De BOS is een docent die al een aantal jaren op school werkt. Hij of zij weet van de hoed en de rand binnen de school en kan hier met gemak vragen over beantwoorden. Daarnaast heeft deze persoon een opleiding of cursus gevolgd op coachingsgebied. Hierdoor is de BOS niet alleen een vraagbaak, maar ook iemand die startende docenten kan coachen naar (nog) betere lessen.

In deze rol komt de BOS natuurlijk wel het een en ander over jou te weten. Althans, het is de bedoeling dat er een klimaat ontstaat waarin jij al je vragen durft te stellen. En daarmee ook je zwakheden toont. Dat is natuurlijk relatief, want vragen stellen en dingen niet weten is niet zwak. Maar omdat de BOS ook in je lessen komt kijken, ziet hij of zij natuurlijk veel van jou en je werk.

Het is daarom gebruikelijk dat een BOS buiten het beoordelingsproces gehouden wordt. Het is, laten we zeggen, niet de bedoeling dat jouw leidinggevende naar jouw BOS gaat om te vragen hoe jij functioneert. En als jouw leidinggevende dat wel doet, dan mag jouw BOS daar in feite geen antwoord op geven. Het systeem is in het leven geroepen om sterkere docenten voor de klas te krijgen. En om beter te worden als docent, moet je wel weten wat je (nog) niet zo goed onder de knie hebt.

Kortom, de BOS is er dus voor jou. Om je de ruimte te geven om te groeien, om al je vragen aan te stellen en om in een vertrouwde en vertrouwelijke omgeving je verhaal te kunnen doen.

Heeft jouw school een dergelijk systeem? Maak hier dan vooral gebruik van!